Via Vraag het een professional kun je vragen stellen aan een deskundige op kanker.nl. Bijvoorbeeld een vraag over je diagnose of de onderzoeken die je krijgt. Of vragen over je behandeling en de bijwerkingen daarvan. Ook kun je bij ons terecht voor vragen over je leven met/na kanker. De deskundige kan met je meedenken en uitleg geven. Goed om te weten: de professionals vervangen nooit je eigen arts, verpleegkundige of hulpverlener. Die blijft altijd je eerste aanspreekpunt.
Hoe kunnen we je het beste helpen?
Heb je een vraag over iets in je online patiëntendossier? Bespreek die altijd eerst met je arts. Heb je er daarna nog vragen over, dan kun je bij ons terecht. Maar vraag altijd eerst je arts.
Stel je vraag zo duidelijk mogelijk
Wat zet je in je vraag? Dit kan belangrijk zijn om te noemen:
- Welke onderzoeken je hebt gehad
- Het stadium van de ziekte
- Kenmerken van de tumor, bijvoorbeeld hormoongevoeligheid of genmutaties
- Uitslagen van onderzoeken: bijvoorbeeld de PSA-waarde of de CIN-uitslag
- De eindconclusie in het verslag van weefselonderzoek
Heb je vragen over bijwerkingen of gevolgen van de behandeling? Schrijf dan bijvoorbeeld:
- Welke medicijnen je gebruikt of hebt gebruikt
- Wanneer je bestraling kreeg
- Wanneer je geopereerd bent
Heb je vragen over omgaan met kanker? Schrijf dan bijvoorbeeld:
- Welke problemen je ervaart. Heb je bijvoorbeeld last van angst of onzekerheid, of problemen met je relatie? Of heb je vragen over hoe het gaat met je werk?
Wat kun je beter niet doen?
- Plaats niet het hele verslag van weefselonderzoek.
- Plaats geen afbeeldingen van scans of röntgenfoto's.
- Plaats geen foto’s van bobbeltjes, vlekjes en dat soort dingen.
- Plaats geen namen, telefoonnummers, mailadressen van jezelf of zorgverleners.
Gebeurt dit toch? Dan moeten we dit soort extra gegevens helaas verwijderen.
Vind je het moeilijk om een vraag te stellen? Dan kunnen de voorlichters van kanker.nl helpen bij het maken van een vraag.
Goed om te weten:
- Alle vragen en antwoorden zijn openbaar. Elke bezoeker van kanker.nl kan de vraag en het antwoord meelezen. Gebruik daarom altijd de naam die je hebt gekozen toen je een account aan hebt gemaakt.
- Onze professionals stellen geen diagnose, geven geen second opinion en geen behandeladvies. Heb je klachten die door kanker kunnen komen, dan kun je het beste naar je huisarts gaan.
Hoe werkt het?
- Om een vraag te kunnen stellen heb je een account nodig. Heb je een account dan moet je eerst inloggen.
- Kies de professional(s) aan wie je een vraag wilt stellen. Klik op Stel je vraag en klik daarna op vraag versturen.
- De professional probeert je vraag zo snel mogelijk te beantwoorden.
- Je krijgt een melding op je overzicht met activiteiten als je vraag beantwoord is.
Zorgverzekeringen 2025
Hallo Matthijs en Christine,
Mijn vraag is de volgende. Het is vandaag 12 november. Zijn zorgeverzekeraars en zorgaanbieders verplicht om vandaag aan te geven of ze een contract hebben afgesloten?
Momenteel word ik in 2 ziekenhuizen behandeld voor kanker. In het ene ziekenhuis voor borstkanker en het andere voor Non Hodgkin. Over beide ziekenhuizen ben ik bijzonder tevreden. Nu is het zo dat in de zorgvinder van mijn zorgverzekeraar staat dat voor beide ziekenhuizen nog geen contract is afgesloten. Ook op de websites van de ziekenhuizen staat nog niets. Daarop heb ik gebeld met de serviceafdeling van de verzekeraar die aangaf dat ze nog niets kon vinden en dat dat hoogstwaarschijnlijk nog wel even kan duren (misschien zelfs wel een paar weken) Vandaar mijn vraag of die datum van 12 november een harde deadline is.
Het is een pittig traject waar ik in zit en deze extra stress is niet heel prettig (op z'n zachtst gezegd). Hopelijk kunnen jullie helpen.
Vriendelijke groet,
Sharon
Antwoord
Beste Sharon,
Ik kan me voorstellen dat je daar een beetje zenuwachtig van wordt. Ik weet natuurlijk niet waar je verzekerd bent en bij welke ziekenhuizen je komt. Wat ik wel weet, is dat alle zorgverzekeraars al jarenlang met alle ziekenhuizen een contract sluiten (met uitzondering van selectieve c.q. budgetpolissen).
Zorgverzekeraars moeten op 12 november inderdaad aangeven met welke zorgaanbieders er een contract is afgesloten en met welke nog niet. Het is dus een deadline om inzicht te geven aan de verzekerden wat de status is. Voor de zorgaanbieder waar nog geen contract mee is gesloten, moet dan aangegeven worden wat de mogelijke consequenties zijn als het onverhoopt niet tot een afspraak komt. Idealiter zijn alle zorgverzekeraars en alle zorgaanbieders klaar met de 'onderhandelingen'. Maar dat is helaas niet altijd het geval. Om verschillende redenen.
Ik ga er echter vanuit dat het dit jaar niet anders zal zijn dan afgelopen jaren. En de komende weken zorgverzekeraars en ziekenhuizen ook voor 2025 gewoon afspraken maken.
Zorgverzekeraars updaten elke dag hun website en werken de contractinformatie dan bij. Bij mijn verzekeraar kan ik me ook nog aanmelden voor de 'contractmelder ziekenhuis', zodat ik direct een seintje krijg. Wellicht heeft jouw zorgverzekeraar dat ook?
Met vriendelijke groet,
Christine.
Dank voor je uitgebreide antwoord Christine!