Handige flikker 2
Ik heb ooit een BMW R90s gehad. Kenners weten waarover ik het heb. En die zou ik ooit restaureren, maar ondertussen was het een wrak. Wel een uniek wrak. En toen ik dat ding bezag en hoeveel werk er aan zat en ik heb ook nog een besteleendwrak, heb ik hem goed kunnen verkopen aan een semi proffesional. Hij kocht oude BMW's in, vernieuwde en verkocht ze dan weer. Echt een plaatje voor relatief weinig geld. Hij rommelde met btw en had zo zijn adresjes om wielen te spaken, straalwerk en dies meer. Ik zei, als ik ooit wat geld heb, dan laat ik jou er eentje opknappen. En de gele, dat is dan ook een plaatje geworden, helemaal naar mijn wens en kleurstelling. Maar ik heb er nog niet veel op gereden. Wat kinderziektes, of gewoon afgeraffeld? De motor wordt opgebouwd uit oude onderdelen van diverse motoren, nieuwe onderdelen en ook onderdelen in bedenkelijke staat, of in ieder geval onvoldoende getest.
Zo zouden we eens op pad gaan, weekendje weg en na de eerste kilometers sloeg de motor af, geen stroom op het contact. Paar keer draaien met de sleutel, maar niets hielp. En in ene, ik deed niks, waren er weer lichtjes. Maar ik durfde niet verder te rijden, want wat als..? Voorzichtig naar huis en alles over gegooid in de DS, want het huisje was geboekt.
Contact opgenomen en motor teruggebracht (helemaal naar Hengelo bij Enschede). Heeft lang moeten zoeken, maar het probleem lag hem in de kabelboom.
De voltmeter gaf tijdens het rijden 16 volt aan. Dat benauwde mij. Is hij mijn accu aan het roosteren? Nieuwe tweedehands voltmeter er in. En toen gaf hij nog maar 12 volt met moeite aan. Na een uurtje rijden nog maar 8 volt. Sta ik straks met een lege accu! Moeten die jongens met die gele auto alweer voor mij komen 😳.
Daarna is hij nog een keer terug geweest, omdat het lampje van de vrijstand pas aan ging als de versnellingsbak in zijn vrij stond én je de koppelingshandle al had losgelaten. Dat is niet handig, want je schakelt met je voet in een dikke laars en het is fijn als dat lampje brandt zodra de bak in zijn vrij staat. Dan kun je dan de koppeling loslaten. Gerommel met draden en oude schakelaars, uiteindelijk heeft hij het toch voor elkaar gekregen, maar toen had ik geen stroom meer op de TomTom en de USB stopcontacten.
Voor het laadprobleem had ik inmiddels een goede universele multimeter gekocht en vandaag gecontroleerd wat er nu precies geladen wordt. En nu blijkt dat ook de tweede gebruikte voltmeter gewoon niet goed is. Accu laadt keurig 12,4 volt bij, ook als de meter slechts 8 volt aangeeft.
Ook het stroomprobleem met de TomTom meteen verholpen. In de koplamp zat een stekker los. Geen idee waar die aan zat, er waren geen losse stekkers. Vast met een vorige reparatie van de kabelboom niet meer aangesloten.
Nu zat er bij de koplamp nog een stroomvoerende draad naar het stadslicht en die heb ik gebruikt om daar stroom vanaf te pakken.
Ik ben dus een ontzettend handige flikker en best een beetje trots op mijzelf 😊
12 reacties
Mooi stukje werk.
Ik ken dit type omdat een vriend er op reed, heel apart, als je optrok leek ie uit de vering te komen, en als je schakelde ging ie weer een beetje omlaag.
Buiten een handige donder, ben je ook heel bescheiden, maar dat zeg ik ook altijd, bescheidenheid is mijn grootste deugd, en dat weet ik ook 😂
Zal vast heerlijk rijden.
Snap er geen fluit van, maar zijn jullie nu wel of niet met de motoren naar Weert?
We gaan vrijdag, zaterdag een rondje Peel en België en dan Zondag weer terug.
Venray ligt in de buurt van de Peel.
Maar ja, de Peel is wel uitgestrekt
Hoop dat jullie een droomrit krijgen, het is jullie zo gegund.
Liefs Peter
Dus binnenkort weer een ritje op dat gele racemonster Zweef? Snel nog even voor het weer wat kouder wordt. Ik riep hier altijd onder de 10graden is het geen weer meer om op de motor te rijden, mij te koud. Vooral die koude vingers. Maar volgens mij heb jij heerlijke handvatverwarming, dus heb je nog even de tijd voordat het te koud is om ermee op pad te gaan😉🙂.
Groetjes Bianca
Yep, nog gauw de laatste warme dagen meepikken. Ik heb de laatste maanden een hoop gelazer gehad met een te dik been en knellende kous, maar de kous die ik nu heb is prima. Nu een paar dagen rijden om te kijken of het gaat en ik het vol houd. Als dat allemaal lukt, dan hoop ik volgend jaar langer met de motor weg te kunnen. En misschien in oktober nog een paar dagen, als het weer meezit.
Dar heb je prachtig voor elkaar gekregen! En nu een paar fijne motor-dagen tegemoet!!
Is die bovenste foto van de 'kabelboom'?
Lijkt mij meer spagetti
Knap dat je daar wijs uit kan worden!
In de koplamp komen de meeste draden samen en zitten ook de zekeringen en relais. Aan de hand van het kleurenschema en de draadkleur kun je achterhalen waar wat voor dient. Nou was dit niet zo moeilijk, ik zag dat de draad van de TomTom aan de draad zat van de usb stekkers en dat die nergens heen ging en dat er ook geen losse connectie zat.
De kuip die er op zit heeft een stadslicht boven de koplamp, waar normaal het stadslicht in de koplamp zit. En die was hier niet aangesloten, maar de geisoleerde stekker hing naast de lamp. Hier heb ik de stroom vandaan gepakt.
Knap werk hoor. Geniet van het toeren en hopelijk zonder ANWB!
Goed bezig Zweef! Blijf die afleidingen zoeken man! Groet, Jilles
En wij zijn trots op jou 👍👍