Invloed
Mevrouw Zweef heeft een heel goede invloed op mij. Ze houdt van glimmende auto's en heeft een voorkeur voor appeltjesgroen en roze. Haar voorstel was om de oude Zweefteef in two-tone uit te voeren, roze dak en groen. Zoiets denk ik dan dus...
Dat is het niet geworden. Ik denk dat de zweefteef ter plekke een hartverzakking heeft gekregen, want niet lang daarna is zij de garage in gegaan en er niet meer rijdend uitgekomen. En ik heb haar bij de garage achtergelaten. Met pijn in het hart. Ik had mijn hele snoekenleven achter mij gelaten. Lidmaatschap van de club opgezegd, oude onderdelen opgeruimd, mijn modelautootjes achter andere verzamelobjecten verstopt. Boeken in een doos op zolder. Verbannen uit mijn leven, afgesloten, wilde er niet meer aan denken.
Dat heb ik bijna vier jaar volgehouden en toe kwam ik Eric Haines tegen. Jullie kennen hem niet, maar ik kende hem zijdelings van een project voor een datacenter in Middenmeer waar we hadden samengewerkt. Of we, het bedrijf waar ik werk en hij. Ik was toen bezig voor een andere klant op hetzelfde werk. En toen had ik de zweefteef nog. En de zweefteef werd verguisd en geroemd. Een bekende verschijning op de bouw. Gekscherend werd er geroepen dat ze eerdaags een gat voor mij zouden graven, zodat ik haar daar in kon rijden. Dan zouden ze haar plechtig begraven.
De eerste keer dat ik Eric op het nieuwe werk zag, vroeg hij: You still got that DS, don't you? Waarop ik hem zei dat ik die niet meer had. Expenses for repair were too much. Waarop hij fijntjes zei: I got two, a DS and another one rebuild as convertible.
🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬 Ik had het hele DS rijden uit mijn gedachten verbannen. Oude wonden werden weer opengereten. De ervaring van een zoevend slagschip dat deint over verkeersdrempels drong zich weer aan mij op. Een auto die leeft, waar je de onderdelen hun werk hoort doen, het regelmatige aanslaan van de hogedrukpomp, om de groene levenssappen naar alle organen te sturen. Ik stop maar, anders word ik te lyrisch en verlies ik jullie in technisch emotioneel geleuter.
Enkele maanden eerder was mijn moeder overleden. Zij wilde graag naar een verzorgingshuis, zat er net een week toen corona uitbrak. Alles op slot, geen bezoek meer mogelijk. Het arme mensje kwijnde weg en heeft haar laatste weken in eenzaamheid doorgebracht. Ik kan mij daar nog ontzettend over opwinden, het onrecht dat die ouderen is aangedaan. Onmenselijk. Mijn moeder had wat geld nagelaten.
Ja en toen Eric begon over zijn DS-en, toen was het hek van de dam. Anderhalve week heb ik het krampachtig verdrongen, maar uiteindelijk besloten. Als ik nou eens een goede DS zou kopen, eentje waar ik de rest van mijn leven op mooie dagen mee zou kunnen schommelen. Wat mij intens gelukkig maakt. Waarom zou ik dat dan laten?
En zo richtte ik mij tot mijn favoriete garagist en vroeg of hij nog een goede DS wist. Dat lag nog niet zo gemakkelijk zei hij. Vaak waren goede DS-en maar eventjes te koop, omdat de eigenaar zich meestal op het laatste moment toch weer bedacht. Zijn vrouw opperde om de DS van hun zoon te kopen. Mijn favoriete garagist had een DS volledig gerestaureerd voor zijn zoon, maar die had niks met oude Citroëns.
Zo kwam het dat ik Ma heb aangeschaft. Een mooie witte DS Pallas met blauw interieur, Belgische productie, overgangsmodel, oud dashboard, opliggende klink, derde neus. En ik noem haar Ma. Opgedragen aan mijn moeder.
En waar komt nou die invloed van mevrouw Zweef vandaan? Ze zei dat ik moest doen waar ik blij van werd.
18 reacties
Ik denk dat mevrouw Zweef ook blij wordt als ze jouw stralende gezicht ziet als jij voorbij komt zweven in die mooie auto! Wat een prachtig verhaal weer zeg, heerlijk om de dag mee te beginnen, dankjewel! En dan te bedenken dat ik eigenlijk niet zoveel met auto’s heb. Laat het Bas maar niet horen. Als ik zeg: doe waar je blij van wordt, dan weet ik niet wat er morgen allemaal bezorgd gaat worden😆.
liefs Bianca
Met gewone auto's heb ik ook niks. Dat zijn verbruiksartikelen voor mij. Nee, bewust geen GEbruiksartikelen, VERbruiksartikelen. Misschien zelfs wel misbruiksartikelen. Ik heb er helemaal niks mee. Stoepje, deukje? Had het maar geen auto moeten worden. En ook de oude zweefteef zag er niet uit, maar wat was ik trots op die auto. De lak was reddeloos verloren, dus heb ik eerst oogwimpers rond de koplampen geschilderd. Over gaten in het plaatwerk werden stukken blik gepopnageld. Als een kind zo blij met die auto. Één keer raden welke van mij was.
Hahahahahaha ik snap wel dat mevrouw Zweef niet graag meereed in die wagen. Ik denk dat iedereen jou wel kent daar in Wevershoof en omgeving, herkent in ieder geval😁. Ik zou zeggen houd die nieuwe maar zo mooi wit, dan wil mevrouw Zweef vast wel graag samen met jou nog heel wat heerlijke ritjes maken🤗. Fijne dinsdag!
...een mooi eerbetoon aan je moeder..
En mevrouw Zweef heeft het goed gezien.
Zelf heb ik niets met auto s...behalve met m.i hele bijzondere gevallen heb ik eens ontdekt. Vervolgens onthoud ik zelden het automerk..
In mijn kindertijd had mijn vader een tijd lang een soort van Amerikaanse pick-up truck...erg handig met 7 kinderen...bij wijze van grap zette hij de kleintjes bij het uitladen altijd op volgorde van leeftijd..ha ha
Ik herinner me nog dat ik in de jaren '70 de DS de allermooiste wagen op de markt vond .
Eigenlijk ook de eerste wagen die echt aerodynamisch gebouwd was
Heb er helaas nooit mee gereden . Met een studentenbudget kon ik toen niet veel uitvoeren.
Maar zelfs in die prachtig ( ??? ) roze-groene kleur geeft me die nog altijd een hoop nostalgische herinneringen .
Mevrouw Zweef heeft wel een appelgroen-roze Valentijnsboeket gekregen als dank voor haar wijsheid, hoop ik?
Prachtig eerbetoon aan je mams ,doet verdriet hoe het haar is vergaan zoals veel oude mensen die weg gekwijnd zijn puur uit eenzaamheid .
Wat bof jij toch met mevr zweef gelukkig weet je dat zelf ook ,dat jullie nog maar lang van Ma mogen genieten
Liefs hes🍀🍏🌺
Welk bouwjaar wat is het vermogen elek. injectie? Ik heb in veel autos gereden en inderdaad je glijdt over de weg, maar onder het rijden bleef hij roesten en snel ingeruild voor een Ford Ghia 23 een benzine slurper,in de tijd dat 180 km gewoon was.
Veel plezier
Bouwjaar 1968, 2100 cc, iets van 102 pk dacht ik. Nee geen injectie. Gewoon carburateurs. Maar ik hoef niet hard meer. Alles gaat langzamer. De auto, ik, .....
Wat een plaatje Zweef, en wat een mooie naam! Ze weet het hoor……
Top dat je zelf de slingers weet op te hangen om van je leven een feestje te maken. Geniet! De lente komt eraan, jammer dat het dak niet open kan…..😜
picknickmandje met tompoezen mee….
groetjes Fram
Kijk, jij snapt het. Haast is zooooo 2020...
Dak open.....je schijnt een open dak van een Twingo in te kunnen bouwen, maar dan doe je afbreuk aan de prachtige daklijn.
En een echte cabrio er van maken, dat kan ook nog, maar dan zit je op slopershoogte, dat is niet zomaar het dak eraf. Voor het opknappen van de zweefteef heb ik eens een stukje van een dakframe van een sloper eruit geslepen. Die knakte toen spontaan in tweeën. Nou was die sloopauto ook wel in erbarmelijke staat, maar toch....! Maar dat is weer een ander verhaal 😊.
Ma is een beauty! Ik zie jullie zweven over de weg samen.
mooie!
Ik heb hier echter wat minder goede herinneringen aan.
Als kind had mijn oom er een en als ik meereed werd ik misselijk. Ik herinner me ook dat die achterkant omhoog kwam toch?
Jazeker, voor en achter. Afhankelijk van de staat van onderhoud ligt de auto na een paar uur op zijn buik met bijna geen ruimte tussen bodem en de straat. Dan na het starten wordt er olie naar de veren gepompt om de wagen weer op rijhoogte te krijgen.
En misselijk, dat kan ik mij voorstellen. Mijn vader heeft er meerdere gehad en als hij dan hard over een bruggetje ging...
Mijn vader had een volksdoos, daar gingen we met zijn vijven in, ik in het midden want ik was de jongste, simpel. Weinig comfort dus. Toen ik in dienst ging kwam ik in Amersfoort terecht en kwam ik er achter dat een van mijn kamergenoten ook in Den Haag woonde. Ik kon wel meerijden, hij zou me de volgende keer wel komen halen, mooi, de trein is ook niet alles. Hij kwam dus met een DS aan. De A12 bestond in die tijd uit betonplaten, in de Volksdoos klonk dat als kaboeng, kaboeng, kaboeng. Het lijkt een beetje op kedengedeng, maar dan anders, ingrijpender.
In de DS was het alsof je over het mooiste asfalt reed, geen kaboeng, alleen zoeoeoeoef, wat een belevenis. Helaas heb ik het maar enkele keren meegemaakt, toen werd hij of ik overgeplaatst.
Ik heb later een Citroën Dijane gekocht maar dat reed toch anders.
Tom
Weleens geprobeerd die Diane op zijn kant te krijgen? Lukt niet hè. Ik heb een Acadiane gehad, de bestelversie. Tweezits met derde stoeltje dwars op de rijrichting. Je had mijn dochter moeten horen gillen 😂. Later nog zijspan gereden. Een zijspan kan ook op twee wielen rijden, als je maar even het evenwicht zoekt. Ik haalde indertijd als filiaalleider weleens een cassiere uit een ander filiaal op als er weer teveel zieken waren bij de Aldi. Eerste rechterbocht beetje voelen, tweede bocht het wiel een beetje vrij en de derde rechterbocht de bak hoog in de lucht. Prachtig. 🤣🤣🤣
Die kleuren! Ik moet meteen aan Doe Maar denken. ;-)
Hij is prachtig
Verhaal is prachtig (ik mocht er al een keer meer van genieten...)
Jij bent prachtig
Mevrouw Zweef is een pracht mens
Knufs xxx Hebe