Lekker met De Gele op pad

In mei had ik een ritje gedaan met De Gele en daar na een uur vermoeid afgestapt. Hij trilde naar mijn idee veels te veel en een vriend van de motorclub heeft de carburateurs zo goed als het ging synchroon gesteld. En dus, na een verse accu een nieuwe poging. Ook omdat de Enzalutamide gehalveerd is en ik beter in mijn energie zit. 

Een ritje vanaf Andijk via Twisk en Abbekerk naar Hoogwoud. Beweging van de darmen schijnt goed voor de ontlasting te zijn en dat is op de klinkerweg in Twisk wel gebeurd. Hoogste tijd voor een sanitaire stop in Hoogwoud. Na de koffie met wat lekkers wilde ik verder, maar niet willen starten. Sterker nog, geen contactlichtjes. Nu heb ik dat probleem eerder gehad met deze motor, maar dat was toen opgelost. Bij nadere inspectie deed ook het klokje het niet meer. Oeps...helemaal geen stroom meer?

Kabels naar de accu gecontroleerd, goed vast. Op de lithium accu zit ren testknopje voor de status. Drie lampjes is vol, twee lampjes betekent dat er geladen moet worden en één lampje dat de minimale spanning is bereikt. En nul lampjes is de accu zo dood als een pier.

Gelukkig woont mijn favoriete garagist in een dorpje verderop en komt hij ook langs voor niet Citroën DS-en. Met starthulp. Bij aansluiten van de starthulp begon meteen de startmotor te draaien, ondanks dat het contact en de dodemansknop uit stond. Niet goed. Anwb gebeld en die kon dat kunstje ook.

En daar ging ik weer, op transport met een fijne gele vrachtauto. Ik blijf in stijl, ik ga met een gele en keer terug met een gele.

Ik hoop dat de accu geen permanente schade heeft ondervonden, want van dit soort diepe ontladingen houdt zo'n accu niet. Na veel moeite lijkt de accu nu weer opgeladen, zal hem straks afkoppelen en testlampjes tellen.

10 reacties

Onderweg is de startmotor een eigen leven gaan lijden en heeft de accu leeg getrokken tot op de laatste druppel. En omdat een 1000 cc boxer lekker trilt en ploft, hoor of voel je zo'n extra elektromotortje niet.

Laatst bewerkt: 05/09/2022 - 16:14