Onder de tram (trein) komen....

In 1916 was er een watersnoodramp aan de westelijke Zuiderzee kust. De Wieringermeer was er nog niet, evenmin de Afsluitdijk. West-Friesland was een voorpost in het wilde water en boven Medemblik liep de Zuiderzee richting Kolhorn en dan naar het noorden naar het eiland Wieringen en naar Den Helder. 

Een strakke noorderwind joeg de golven hoog op, zo hoog, dat die over de dijk begon te stromen. Aan de zeekant was de dijk versterkt met keien, maar aan de landzijde was het klei en gras. En dat begon weg te spoelen. Met vereende krachten werden op kritieke plaatsen dijkzeilen uitgerold en vastgelegd met stenen, zodat het water over de dijk en over de zeilen kon weglopen naar de dijkgracht. De storm werd onstuimiger, de druk op de dijk werd groter en verderop richting Enkhuizen begon het dijklichaam te verschuiven richting de dijkgracht. Gelukkig voor de Andijkers bezweek de dijk bij Scharwoude en Waterland, zodat de druk op de dijk afnam en de dijk behouden kon blijven. Dit alles speelde zich ruim honderd jaar geleden voor mijn huis af, herdenkingsmonumenten staan daar nu.

Dit nooit meer was de eerste gedachte en een groot herinrichtingsplan werd uitgewerkt, waarbij de dijken werden verhoogd en de dijkgracht werd gedempt. Die geschiedenis is met veel foto's en tekst vastgelegd, ook inmiddels online. De huisjes pal onder de dijk moesten wijken in dit plan en er werd een nieuwe weg door het polderlandschap aangelegd, ongeveer 500 meter evenwijdig aan de dijk. Deze weg, het Kleingouw werd breed opgezet met het oog om hier een tramlijn aan te leggen van Hoorn naar Enkhuizen. Uit de gemeentekroniek van Andijk:

"20-06-1918
De commissie woningbouw rapporteert. Het plan behelst het leggen van een weg door nagenoeg de gehele gemeente, langs Kleingouw. De kosten worden geraamd op ƒ 400.000,-. waaronder begrepen die van een evt. aan te leggen spoorbaan. Alleen de kosten van de evt. spoorbaan zullen ten laste van de gemeente komen (ƒ 16.000,-)"

Huisjes aan de dijk werden ontdaan van dakpannen, opgekrikt en op boomstammen op platbodems gerold en vonden een nieuwe plek aan het Kleingouw of aan één van de verbindende weggetjes. Die weg is er gekomen, de spoorbaan niet. Gelukkig geen tram waar ik onder kan lopen.

Bij het zoeken naar de achtergrondinformatie, stuitte ik op een verontrustend bericht uit 2012, dat er kennelijk een studie is op het gebied van mobiliteit, waarbij er een spoortunnel onder het IJsselmeer vanaf Andijk naar Stavoren loopt en Andijk toch zijn spoor met station krijgt. Kan ik alsnog onder de tram (trein) komen!

 

Wie verder wil lezen, of één van de vele andere geschiedsonderwerpen: https://www.kistemaker.nl/welkom.php

https://infrastruct.wordpress.com/2012/06/09/ijsselmeer-tunnel-andijk-s…

Foto bovenaan zie je bijna halverwege tussen gemaal en molen nog net mijn huis. Foto is genomen voor 1907, toen werd de laatste molen gesloopt.

9 reacties

Ik zou me geen zorgen maken . 
Tegen dat die verbinding er ooit komt , is er van ons allang geen sprake meer . 
En moest die tram er toch eerder komen , altijd samen wandelen met mevr Zweef . Kwestie van samen uit , samen thuis , of niet-thuis dus . 

Mooi stukje informatie anders , en op de site van kistemaker kan je ook nog veel bijleren . Enfin ik toch . 

 

Laatst bewerkt: 26/07/2022 - 14:15

Ja, dat met die dijk is dankbaar leesvoer. Dat werden grote publieke werken, Hubert Lampo waardig. Heel veel foto's zijn er van bewaard gebleven, ansichtkaarten. Ook voor 1916 was Andijk al in de picture met heel veel ansichten. Iets voor jouw verzameling?

Laatst bewerkt: 26/07/2022 - 17:05