Regelfrustratie nummer zoveel

Ja daar zijn we weer: frustratieblog nummer tig over het omgaan met instanties. Ik zou het snel van me af willen zetten, maar dat lukt nog niet zo en van me af schrijven helpt altijd wel. Als je dus geen zin hebt in dit soort gezeur moet je vooral niet doorlezen. Of als je niet tegen een berg sarcasme kan: vooral niet doorlezen. 

Deze keer gaat het weer eens over onze lieftallige gemeente. Ik woon prachtig, op een heerlijk eiland, maar sommigen van die gemeentemedewerkers hier...daar zou ik voor overwegen te verhuizen. Al vrees ik dat het in meer gemeenten zo gaat op dit vlak. Op mijn werk had ik veel met gemeenten en de wmo te maken. Ik weet hierdoor dat gemeenten over veel zaken landelijke richtlijnen krijgen, maar die richtlijnen allemaal anders invullen. De ene gemeente is een stuk mensvriendelijker dan de andere en kijkt bijvoorbeeld veel meer naar een situatie op zich dan naar 'de regels'. 

Deze keer is het weer de SMI aanvraag: regeling kinderopvang sociaal medische indicatie. Als je niet meer werkt en je kind blijft naar een kinderopvang gaan krijg je geen kinderopvangtoeslag (van de belastingdienst) meer: je werkt niet meer dús kun je fulltime voor je kind zorgen. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen vrijwillig stoppen of arbeidsongeschikt raken en er wordt totaal niet naar je situatie gekeken. Nu zijn ze daar in de politiek wel over bezig hoor ik soms, maar dat kan uiteraard nog tig jaar duren.

Gelukkig is daar al wel een tussenoplossing gevonden: de fantastische SMI regeling, die wordt uitgevoerd door de gemeenten. Ho, dat zeg ik verkeerd: die in het takenpakket van de gemeente zit. De uitvoering is een tweede. Hoe je sowieso al op het bestaan van deze regeling moet komen is een uitdaging: de belastingdienst zegt daar niks over en gemeenten houden uiteraard al helemaal hun mond. Echt geen kopje op de gemeentelijke website met 'aanvraag SMI'. 

Zelfs de gemeenten zelf weten niet allemaal dat dit in hun takenpakket zit. Toen ik er vorig jaar over belde werd er in eerste instantie bij hoog en laag beweerd dat dit onder bijzondere bijstand valt en ik dat maar moest aanvragen. Gelukkig zit ik wel boven bijstandsniveau, dus dat is sowieso geen optie. Maar ik had al lang uitgezocht dat het zeker geen bijzondere bijstand is, sterker nog: het was niet eens inkomensafhankelijk. De vergoeding was verder wel ongeveer gelijk aan wat we van de belastingdienst ontvangen, dus dat was verder prima. Dit ging er destijds aan de telefoon echt niet in bij de gemeentelijke medewerker. Gefrustreerd heb ik toen opgehangen en maar een klacht ingediend. 

Dit werd dan wel weer aardig opgepakt: had niet mogen gebeuren, ik had wél gelijk, toekenning SMI gekregen, excuses en nog een bloemetje erbij en wel. Top zou je denken, niks meer aan doen. Ik had direct al bij de gemeente aangegeven dat mijn arbeidscontract nog door zou lopen tot mei dit jaar. Ik ontving al geen salaris meer omdat ik al was afgekeurd (en ontving in plaats daarvan dus al een uitkering) maar na twee jaar ziek zijn wordt dan je contract pas officieel ontbonden. De belastingdienst kijkt wat betreft de kinderopvangtoeslag alleen of je een arbeidscontract hebt, niet naar waar je je geld van ontvangt: kinderopvangtoeslag stopt 3 maanden nadat je arbeidscontract is ontbonden. Om het nog wat ingewikkelder te maken kan het nog wel verder doorlopen: afhankelijk van het aantal uur dat je werkt heb je recht op een x aantal uur kinderopvangtoeslag. In mijn geval van 36 uur was dat best wat, maar ik gebruikte maar 2 dagdelen opvang. Je krijgt dan uiteraard ook alleen over die 2 dagdelen toeslag, maar de uren die je 'over' hebt kun je na het ontbinden nog gebruiken voor de rest van hetzelfde jaar: daar krijg je dan nog toeslag over. 

Goed, ik had dus vorig jaar al aangegeven dat de SMI nog niet direct nodig was, maar dat ik bezig was met afkeuren en niet weer voor allerlei ongewenste financiële verrassingen wilde komen te staan. Nee dat werd begrepen, sterkte, succes en wat al niet meer. Nu mijn arbeidscontract ontbonden was dacht ik dat het wel fijn zou zijn om dat alvast door te geven aan de gemeente. Dat deed ik met een mailtje met de vraag of ik deze wijziging door moest geven aan de zelfbenoemde contactpersoon van vorig jaar (door haar zelfbenoemd hoor, niet door mij). Ik kreeg terug (en ik overdrijf nu echt eens niet): 'De toekenning liep t/m 31 december 2020. Dank u'. 

Dank u? DANK U? ?!? Oke, laten we het daar maar gewoon niet over hebben verder. Maar niks hoe verder ofzo, zelfs niet iets in de trant van 'dan moet u dat toch even opnieuw aanvragen'. Ik ben tegenwoordig wat lichter ontvlambaar en dacht nu even dat ik echt zou ontploffen. Ik ben zelf ook even helemaal klaar met overal politiek correct op antwoorden, zeker als de ander dat ook niet bepaald doet. Ik reageerde richting instanties vaak nog vanuit mijn eigen werkmodus. En even serieus, geen haar op mijn hoofd die ooit ook maar heeft bedacht om zoiets terug te mailen naar een cliënt of zakenrelatie. Hoe bedenk je het.

Ik vind dat het best eens door mag dringen dat dit soort zaken mensenwerk is, dat het frustrerend is en weer voor stress zorgt. Ik heb dan ook terug gemaild dat ik het antwoord dan wel erg duidelijk, maar ook totaal niet helpend vond. En nog een heel verhaal natuurlijk, inclusief mijn 'welgemeende' excuses dat ik over het hoofd had gezien dat de toekenning t/m 31 december was, stond inderdaad in de brief moest ik toegeven. Verder stond er niks in hoor, ook niet over een herindicatie in 2021 of iets. En bij wie had ik dan aan moeten kloppen als ik het wel had geweten? Bij de receptie zeker, met hun bijzondere bijstand. Want dat kopje op de website...nee dat staat er dus niet.

Het zat me niet lekker en toen ik na een dag nog geen reactie had heb ik het telefoonnummer gebeld wat ik vorig jaar van de zelfbenoemde contactpersoon had gekregen. Tja, ze zal zich in het vervolg misschien niet meer zo snel kandidaat stellen als contactpersoon gok ik.

Ze had mijn mail gelezen en ze waren bij de gemeente al de hele ochtend in gesprek over mijn casus. Er is helaas nog geen beleid, moeilijk moeilijk. Serieus? Ik heb de SMI aanvraag vorig jaar juni gedaan. Oke, ik had er even niet meer bij stil gestaan dat de indicatie t/m 31 december 2020 liep. Maar dan nog, had je als indicatiesteller toch ook wel aan kunnen zien komen dat ik toen al een herindicatie zou aanvragen? Ik denk niet dat ze überhaupt zo ver vooruit dachten, maar ik kan het niet helpen dat er ergens een stemmetje zegt: zouden ze er voor het gemak vanuit gegaan zijn dat ik dan al dood zou zijn? Maar dan is er alleen maar meer opvang nodig, niet minder. Of geldt die hele regeling dan niet meer, omdat er dan 'gewoon' sprake is van 1 gezonde ouder en de zieke dood is dus niet meer meetelt? En kan mijn man dan gewoon weer aanspraak maken op de reguliere kinderopvangtoeslag? Dat zou de gemeente dan wel weer goed uitkomen, hoeven zij het niet meer uit te betalen. Ja ik weet het niet hoor, ik zou hier een heuse complotdenker van worden. Dus nogmaals: serieus, die aanvraag is in juli vorig jaar toegekend. HOEZO heb je daar dan geen beleid op? Dat kan toch alleen bij een gemeente jongens...ongelofelijk. 

Maar, dat was natuurlijk niet alles. Nee, de vraag is of die regeling überhaupt blijft bestaan en onder welke regels. En of het toch inkomensafhankelijk wordt. Nee nu wordt hij helemaal mooi joh. Toen ontplofte ik echt. Alles heb ik eruit gegooid. Nee, daar kon de contactpersoon uiteraard ook niks mee en ze ging er helaas verder ook niet over. Nee dat snap ik heus, maar verder kom je die gemeente niet zomaar binnen en dan ben je als contactpersoon toch gewoon soms de l*l. Ook vaak zat gehad in m'n werk, jammer maar helaas.

Op zich prima als het inkomensafhankelijk wordt, als hier dan op dezelfde manier naar gekeken wordt als de belastingdienst doet en niet naar bijstandsniveau. Als ongeneeslijke zieke en afgekeurde lever je immens in qua inkomen en uitgaven. Tuurlijk is het fijn dat er een vangnet is in de vorm van een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Maar als je denkt dat je dan 'alleen' maar 30% van je salaris inlevert heb je het mis. Daar gaat nog veel meer af omdat die 30% van je brutosalaris is. Maar van je uitkering gaat ook geen arbeidskorting meer af. Je betaalt meer belasting over je koophuis omdat je niet meer werkt, wat denk je van je ziektekosten. Het is zuur dat je ongewild ook financieel zoveel inlevert, dat gaat niet om tientjes. 

En ik snap dat het in sommige gevallen best kan dat een afgekeurde ouder wellicht iets meer thuis opvangt dan toen er nog gewerkt werd. Maar lang niet in alle gevallen, je wordt tegenwoordig echt niet zomaar meer volledig afgekeurd. En daarbij gaat het in mijn geval om 2 ochtendjes. Mijn zoon heeft ook de leeftijd om naar een peuterspeelzaal te gaan, dat zijn ook 2 ochtenden en dat wordt gestimuleerd als goed voor de ontwikkeling. Opvang of peuterspeelzaal zijn tegenwoordig net zo duur en ze hebben dezelfde voorbereidende programma's op de kleuterschool dus het maakt geen klap meer uit. Wij hebben bewust voor een opvang gekozen ipv een peuterspeelzaal, omdat een opvang de mogelijkheid heeft om af en toe een dag extra te komen. Dat kan nog wel eens van pas komen als er weer eens iets onverwachts gebeurt qua kanker of ziekenhuis.

Niet dat we wel zomaar die SMI regeling zouden krijgen als hij naar de peuterspeelzaal gaat hoor, dat levert exact hetzelfde probleem op. Maar daarnaast zijn die 2 ochtenden ontlasting voor mij: ik kan geen 2 dingen tegelijk meer doen, mijn huishouden (waarvoor hulp ook is afgewezen door de gemeente) kost me veel meer tijd dan vroeger. Daarnaast heb ik wekelijks onder andere fysio-/ oedeemtherapie nodig door de behandelingen, heb ik minder energie maar is sporten wel heel belangrijk en zit ik elke 3 weken in het ziekenhuis voor behandelingen. Die 2 ochtendjes zijn eigenlijk totaal niet genoeg, maar ik wil ook graag zoveel mogelijk zelf doen en mijn moeder vangt al een dag per week en de ziekenhuisbezoeken op. Twee ochtenden is het minimale voor mij. En voor de ontwikkeling van mijn kind. Hij leert er veel, ook met andere kinderen spelen. Ik vind dat hij daar recht op heeft, maar financieel wordt het gewoon onbetaalbaar als we dat volledig zelf zouden moeten gaan betalen. Het wordt ook overal aangemoedigd: peuterspeelzaal/opvang is goed voor de ontwikkeling van een kind en zijn sociale vaardigheden. 

Na het telefoontje met de contactpersoon heb ik er maar weer een klacht van gemaakt, omdat ik dus vind dat het wel eens door mag dringen dat er met mensen gewerkt wordt, dat je zieke inwoner alle energie nodig heeft voor zichzelf en het gezin waarvoor dus nu minimale opvang gevraagd wordt, en dat dit soort uitzoekwerk, regelwerk, het van het kastje naar de muur gestuurd worden en de onzekerheid heel veel niet bestaande energie kost en voor veel onzekerheid en stress zorgt: hoe gaan we het in Godsnaam doen als ons kind niet meer naar de opvang kan? Dat, maar ook frustratie en teleurstelling, om het alweer niet gehoord en serieus genomen voelen door een instantie die je juist het gevoel zou moeten geven je te helpen.

Gisteren heb ik mijn klacht verstuurd en werd al bevestigd dat hij binnen was gekomen. Vandaag kreeg ik dan, jawel na 1 dag al, een telefoontje: of ik maandag op gesprek wil komen. Ha, fijn! Ze nemen me serieus! Oja, of ik dan wel even mijn behandelplan mee wil nemen met wanneer en hoe lang ik nog de behandelingen heb want er moet natuurlijk wel bewijs zijn zodat de opvang afgestemd kan worden op de behandeling. 

Oke. Even seri...laat maar, geen beginnen aan. Denk je nou echt dat ik een mooi kant en klaar behandelcontractje krijg, ondertekend door de oncoloog?! Ik moest er bijna van lachen. Het is geen wmo, mens. Dat zei ik niet zo natuurlijk, maar ik heb wel laten weten dat het zo nou niet helemaal werkt met kanker en in een ziekenhuis. 'Neeee oke, maar ik heb vast wel een behandelplan en hoe lang moet ik die behandelingen nou nog?' Ik had duidelijk in mijn klacht gezet dat ik uitgezaaide borstkanker heb. Maar beste mevrouw van de gemeente, ik zal je even een les kankerland geven: ja, ik heb een mondeling behandelplan. Vast is dat ergens terug te vinden in mijn dossier, of niet, geen idee, ik heb tenminste nooit een papieren versie gezien en al helemaal niet ondertekend. Nogmaals, het is geen wmo contract. Ik heb geen einddatum op mijn behandelingen: dan schijn ik namelijk dood te zijn. En hoewel dat voor u misschien wel lekker duidelijk is om die datum nu alvast op uw papiertje te kunnen zetten, zo werkt dat niet met kanker. Het kan lang duren, het kan kort duren. Mijn huidige behandelingen kunnen nog lang duren of kort. Er kan, als het niet meer werkt, een andere behandeling gestart worden. Hoe, wanneer en wat: dat weet mijn oncoloog niet en ik al helemaal niet. Daarom noemen ze het ook wel zo'n onvoorspelbare grillige ziekte. Ze zouden dat in het ziekenhuis allemaal wel leuk op papier kunnen zetten, voor de werkverschaffing, maar dat is dus nogal nutteloos. Omdat het niet te voorspellen is. Niet of en wanneer je een andere behandeling nodig hebt. Niet welke behandeling, omdat kanker niet vooraf even zwaait waar het precies weer zal opduiken en er dus alvast bekeken kan worden welke behandeling daarbij het best zal aansluiten en omdat de ontwikkelingen Godzijdank doorgaan en er wellicht wel met een hele nieuwe behandeling gestart gaat worden die nu nog niet bestaat.

En dan nog eens wat: die opvang hoeft niet direct en alleen aan mijn behandelingen gekoppeld te worden. Mijn hele punt is nu al sinds vorig jaar dat ik door de ziekte en alle behandelingen veel minder energie heb en nog andere zaken nodig heb om op de been te blijven, die kosten me ook veel tijd. Maar ik snap dat u bewijs nodig hebt hoor, ik zal mijn oncoloog vragen een briefje op te stellen. Een contract zo u wilt anders. Heeft u uw bewijsje. Vraag ik meteen of ze erbij kan zetten dat de laatste behandeling over 49 jaar is. Dan ben ik 84. En contract is contract hè. 

 

13 reacties

Hoi meissie,

Ik heb je verhaal echt helemaal gelezen en het is idd om gek van te worden.

Volgens mij zijn er met alle wettelijke regeltjes op ELK  gebied, twee

hele grote problemen...

De eerste en de grootste is dat er heel erg veel ambtenaren op een functie werken

waarvan ze totaal geen verstand hebben [ totaal geen werkervaring en vaak

ook nog eens zelf zo jong dat ze net uit de luiers zijn...hahaha]

Maar een tweede erg groot probleem is dat alle wettelijke regeltjes,

niet alleen in deze zaken maar op alle gebied, zo vreselijk moeilijk in

elkaar zitten door de vele uitzonderingen etc etc.

En weet je waarom het allemaal zo ingewikkeld is met al die honderden

uitzonderingen ???----  Dat komt omdat er in de tweede kamer veel teveel

partijtjes zitten die allemaal erg belangrijk willen doen en daarom ook

allemaal een eigen "inbreng" in een wettelijke regeling willen hebben,

zodat ze kunnen laten zien dat zij zich er ook over hebben  "drukgemaakt"

Ook daar zitten mensen die totaal nergens verstand van hebben en er 

alleen maar voor hun eigen belang zitten!!

Daarom is alles in dit land zo verschrikkelijk ingewikkeld, terwijl heel

veel dingen heel erg "simpel" kunnen zijn.

Ik hoop dat je weer een beetje  "opgelucht" bent na je  "gal-spuwen" ??  hahaha

Kop omhoog en blijf voor jezelf opkomen, maar probeer er ook toch

een beetje om te lachen, want hun heb je er niet mee hoor, alleen jezelf!!

XXX Hans

---

Laatst bewerkt: 23/07/2021 - 07:26

Hoi Hans!

Ik voeg daar een 3e, en in mijn ogen een groot, probleem aan toe: er is zo'n enorme 'eilandjescultuur': over elk eilandje is 1 iemand eindverantwoordelijk, maar die eilandjes zijn soms door factoren met elkaar verbonden. Dat gaat niet, dan zijn er 2 eindverantwoordelijken, maar samenwerken kunnen ze niet of mogen ze niet. Dat gaat bij heel veel bedrijven zo, maar alles wat met de overheid te maken heeft spant de kroon. Om bij de gemeente te blijven en het heel zwartwit te maken: de eindverantwoordelijken WMO en SMI moeten zoveel mogelijk geld in het potje houden, dus wijzen ze zoveel mogelijk aanvragen af. Dat kan ervoor zorgen dat er zoveel op het bordje komt van de niet zieke partner van de aanvrager dat deze niet meer voor zijn bedrijf kan zorgen, failliet gaat en bijstand aanvraagt. Bij diezelfde gemeente. Dat krijgt hij dan en kost veel meer geld dan de SMI en WMO bij elkaar. Maar ja, dat is dan het probleem van de eindverantwoordelijke van de bijstand en de eindverantwoordelijken SMI en WMO hebben dat mooi afgehandeld en krijgen weer een plusje achter hun naam.

Nee zo erg is het gelukkig niet hij ons, maar ik kan me goed voorstellen dat dit soms gebeurt. En ja, ik word hier dus ook heel cynisch van haha. Maar ja, het lucht inderdaad ook op!  Als de eerste boosheid en frustratie weer gezakt zijn kan ik er gelukkig ook wel een beetje om lachen. Helaas word ik er nog steeds eerst zo boos om, ik weet dat het niks helpt... wie weet word ik ooit verstandig.

Liefs Sandra 

Laatst bewerkt: 12/08/2021 - 13:37

Oooh Sandra ik begrijp je frustratie! Op sommige momenten kun je dat er nét niet bijhebben... dan is het fijn dat je iig hier stoom kan afblazen. Hier wordt nl wél naar  je geluisterd 🙃

Niet dat ik je kan  helpen (ik zou willen dat t kon) maar ik weet uit eigen ervaring dat het al enorm oplucht als je je verhaal hebt kunnen doen. Hoop dat dat ook voor jou t geval is.

Sterkte hoor! 

Laatst bewerkt: 23/07/2021 - 08:13

Ja, herkenning en begrip hier helpen enorm! In het gewone leven is er niemand die voor dit soort dingen staat en mensen kijken me vaak glazig aan als ik iets vertel, dan is het heel fijn om hier wel die herkenning te vinden. Daar help je dus al mee 😉.

Liefs Sandra 

Laatst bewerkt: 12/08/2021 - 13:41

Tjonge, om gek van te worden, paarse krokodillen te over!

Ik denk dat jij - arbeidsongeschikt of niet -  zelfs liggend op de bank nog een betere job zou doen dan de gemeente. 

Misschien even met je huisarts overleggen of ze daar iets voor je kunnen betekenen? Desnoods schrijf je zelf een verhaal op basis van de gesprekken met onco, en laat je je huisarts tekenen? Zou niet nodig moeten zijn maar zorg dat die WTF-bak weer zo snel mogelijk teruggaat naar de gemeente, het kost je allemaal energie. 

Sterkte, Joke

Laatst bewerkt: 23/07/2021 - 08:36

Ja, ongelofelijk soms, die gemeente. Inmiddels op gesprek geweest, wat nog best aardig ging, maar ik moet nog wel die verklaring hebben. Van de huisarts, oncoloog of psycholoog was goed. De grote grap: de huisarts mag geen persoonlijke informatie meer geven in een verslag. Ik kon hoog en laag springen, zeggen dat ze mijn EIGEN gegevens dan gewoon aan mij kunnen geven, maar niks hoor. Een protocolpapiertje met waarom ik het niet mee krijg kon ik krijgen. Ja, dat vond ik ook best een goede grap. Ik zit nog maar kort bij deze praktijk en trof een leerling. Dus ik maak even een nieuwe afspraak bij een niet-leerling... De oncoloog is op vakantie en de psycholoog verwijst door naar haar leidinggevende die helemaal nergens op reageert. Nee top, die bureaucratie 👍😖. Heb inderdaad zelf een briefje geschreven wat alleen ondertekend hoeft te worden. Moeilijkmoeilijk weer. 

Liefs Sandra 

 

Laatst bewerkt: 12/08/2021 - 13:51

Wat ik vooral zo pijnlijk vind, is dat kanker hebben al ruimschoots ellendig genoeg is. Het is zo doodzonde als je energie naar dit soort dingen moet gaan. Het zou toch prettig zijn als daar enig begrip voor is, of als men daar in elk geval zijn best voor doet.

Moeilijk om in deze omstandigheden rustig te blijven. Ik hoop dat het je geholpen heeft om het hele verhaal hier te doen, en dat je je nu ook weer met  zaken kan bezighouden die het leven een beetje aangenaam maken.

Liefs en veel sterkte,

Hanneke

Laatst bewerkt: 23/07/2021 - 09:53

Ja dit soort dingen vreet energie bij mij, omdat ik me er zo over kan opwinden. Dat continue geregel en gedoe, met het fantastische idee dat 'de regie bij de klant moet blijven liggen'. Tuurlijk, ik heb ook graag vaak zelf de regie, maar het zou in sommige gevallen ook zo verdomd fijn zijn als iemand je dit soort dingen uit handen kan nemen of tenminste de weg kan wijzen. En dan kies je voor eigen regie en vraagt bij de huisarts om een brief te ondertekenen die je zelf hebt opgesteld met je eigen gegevens, dan kan het opeens niet vanwege de privacy. Privacy? Het is mijn eigen verhaal! Wat een lachwekkend cirkeltje zeg. 

Maar hier ventileren en begrip krijgen helpt altijd 😅.

Liefs Sandra 

Laatst bewerkt: 12/08/2021 - 15:09

Don Quichote en zijn windmolens....

Terugkerend thema ook in mijn kankerleven. Werkgever, bedrijfsarts, zorgverzekering, CBR, keuringsarts en wat al niet voor instanties met protocollen, regeltjes en wetten. Waarbij veel medewerkers ibderdaad nauwelijks (lees niet) de eigen regels begrijpen. Zucht...

Gelukkig zijn mijn kinderen al ruim boven de kleuterleeftijd, dus jouw perikelen met de gemeente heb ik niet ervaren.

Ik kom net terug van een week op een waddeneiland. Het strand, de zee en weidsheid hebben mij geholpen om de frustraties los te laten. Hier geen WTF bak nodig gehad.

Veel sterkte met loslaten!

Astrid

Laatst bewerkt: 23/07/2021 - 16:19