Twee jaar!

Vandaag zou ik de uitslag krijgen van de ct-scan. Gisteren stond het verslag al in mijn digitale dossier. Na twee tellen twijfelen of ik de uitslag al wilde weten heb ik het uiteraard wel geopend: ongewijzigd beeld! Dat betekent dat ik nu twee jaar 'kankervrij' ben (dat zeggen ze niet zo in het ziekenhuis, daar spreken ze van een 'stabiele periode')!  Twee jaar! Wat een mijlpaal.

Vandaag hebben we dus de uitslag met de oncoloog besproken. Ik vond haar wat hoopvoller dan anders; ze gaf aan dat ze hoopte dat het eeuwig goed zou gaan, maar dat ze nu toch zeker wel verwachtte dat het een paar jaar zo blijft gaan. Toen heb ik toch maar eens de bevindingen die Dasje in een blog heeft omschreven aangekaart (ik kan het nu niet even snel allemaal aanhalen (heb ik wel in een eerder blog omschreven met als titel 'mijmeringen')). Ze geeft daar o.a. in aan dat haar gezegd is dat er in een aantal gevallen bij her2neu-positieve uitgezaaide borstkankers nog wel kans kan zijn op genezing en dat je er bij dit type vanuit zou kunnen gaan dat de kanker wegblijft als het niet binnen drie jaar weer actief wordt. Of ik daar al bij zou kunnen horen was in dit verhaal al de vraag, aangezien bij mij de kanker al een keer is teruggekomen). 

Het ging bij de oncoloog vandaag in eerste instantie over het punt of stoppen met de immuuntherapieën ooit een optie kan zijn. Mijn darmen trekken het even niet, voor nu is daarom besloten in elk geval één keer de Pertuzumab over te slaan en alleen Herceptin  (Trastuzumab) toe te dienen. Pertuzumab staat bekend om zijn darmbijwerkingen en als dat eenmaal wat heftiger is (ik heb het altijd wel een beetje, maar het is nu wel heel vervelend) duurt het lang voordat dat voorbij is. Hopelijk gaat die rust helpen en anders mag ik hem nog een tweede keer overslaan. Mijn oncoloog kende de cijfers die Dasje gehoord had ook en gaf aan dat zij daar in het Erasmus ook onderzoek naar doen. Stoppen met de immuuntherapie zou ze bij mij echt niet snel adviseren,omdat mijn 'startpunt' (het moment waarop de uitzaaiingen geconstateerd werden) echt heel erg slecht was en het niet zeker is of het nog een keer lukt om zo'n herstel te maken. Heel kort door de bocht samengevat: als iemand een aanwijsbare tumor of uitzaaiing heeft (gehad) is dat wat makkelijker omdat de kans dat er weer kanker gaat groeien op dezelfde plek groter is en je dan weer kunt starten met behandelen. Bij mij waren de uitzaaiingen echter zo uitgebreid en hebben ze zoveel complicaties gegeven dat het veel risicovoller is als de kanker weer gaat groeien.

Ooit kunnen stoppen zou natuurlijk fantastisch zijn. De driewekelijkse therapieën hebben een behoorlijke impact op mijn leven. Maar dat heb ik er graag voor over natuurlijk, als het me helpt om tóch oud te worden met uitgezaaide borstkanker. Toen werden de woorden zorgvuldig afgewogen: garanties krijg ik natuurlijk niet, ik kom van heul ver en de kans is groot dat het weer een keer mis gaat. Toen ik aangaf dat ik inmiddels toch verhalen ken van vrouwen waarbij het al rond de tien jaar goed gaat bevestigde ze dat. Het kán wel en daar hoopt ze voor mij ook op natuurlijk. Hoe langer het goed gaat, hoe groter de kans dat ik daar ook kom. Dat ik van zo ver kom en nu twee jaar kankervrij op m'n cv kan schrijven is al heel bijzonder, maar geeft ook wat meer hoop. Toen brak ik toch even. Dit toch te horen uit de mond van mijn oncoloog doet wat met me. Zó vaak is me gezegd dat het weer mis zal gaan. Bij de diagnose heb ik gehoord dat ik hieraan dood zal gaan. Die kans is zeker nog steeds heel groot, maar dat er ook een kans is dat het nog tien jaar en hopelijk nog veel langer goed blijft gaan geeft me weer zoveel hoop en energie. Vervolgens sloot de oncoloog ook nog af met de woorden dat ze over tien jaar weer veel meer data hebben en wie weet wat er dan geadviseerd kan worden over al dan niet doorgaan met de immuuntherapieën. 

Hoop...Voor mij is dat zo vreselijk belangrijk. Ik haalde mijn hoop al uit de Moermanvereniging en hoopgevende verhalen van lotgenoten, maar stond toch vaak in een soort spagaat hiermee richting de reguliere zorg. Ik snap dat een arts voorzichtig is en ik snap ook dat ze geen beloftes kan doen en dat ze realistisch is en dat ook naar haar patiënten toe wil uitdragen. Ik heb zelf alleen wel een beetje moeite met de term 'valse hoop', die men niet wil geven. Nou is die term vandaag niet gevallen, maar in kankerland kom je die erg vaak tegen. Wat is 'valse hoop'? Wanneer is het precies vals? Gezegden komen niet uit de lucht vallen en ik geloof zeker dat er een kern van waarheid zit in 'hoop doet leven'. Natuurlijk, als bij een diagnose geldt dat 100% van die patiënten binnen twee jaar is overleden, is de kans op een andere uitkomst wel heel minimaal en is het onrealistisch om iets anders te verwachten. Het zal voor iedereen anders zijn, maar ik doe het heel goed op hoop.  Ook al is die hoop misschien nog zo klein en ben ik echt wel doordrongen van de feiten en van mijn ontzettend belabberde status van 2,5 jaar geleden. De optie dat er misschien toch ergens een paar procent kans is om hier wél oud mee te worden geeft mij toch weer perspectief en daarmee een normaler leven.

Er zijn mensen die bucketlists gaan afwerken, het roer omgooien of weet ik wat nog meer na zo'n diagnose. Maar ik heb dat niet en wil dat ook niet (en er zijn zoveel mensen die dat niet willen! Het blijft maar een misverstand dat iedereen dat heeft, laatst was er weer een discussie over op tv waarbij door iemand zónder kanker werd beweerd dat élke kankerpatiënt die heeft. Hou toch op). Ik wil gewoon een rustig, fijn leven met man en kind. Echt normaal zal het nooit meer worden, maar de dreiging van de dood in de nabije toekomst hebben bij mij vooral voor veel angst en onrust gezorgd, bijna verlammend. Ik wilde niet opeens van alles gaan doen of afvinken. Bij slecht nieuws wilde ik alleen maar met man en kind op de bank zitten, ze vasthouden en nooit meer loslaten. Natuurlijk denk ik nu veel sneller als ik iets wil: we doen het nú, want we weten niet of we later nog krijgen. Maar het allerliefste wil ik gewoon nog heel veel meer van hetzelfde en hoop geeft mij rust. Ik was op zoek naar een pakkend en passend plaatje, maar kwam niet verder dan deze ietwat appelige versie. Aangezien hij de lading voor mij verder toch wel dekt heb ik hem toch maar toegevoegd ;-)

M'n vorige blog was wat minder optimistisch. Die periodes heb ik uiteraard ook gewoon en moeheid verergert dat natuurlijk. Ik ben gelukkig minder moe dan een tijdje geleden, maar nog steeds vermoeider dan ik geweest ben. Ik hoop dat dit dan mede door dat darmgedoe komt en ook verbetert als die darmen weer een beetje tot rust zijn gekomen. Voor nu weer met goede moed verder. 

30 reacties

Oh, wat fijn Sandra! 🎉 

De uitslag op zich is al super goed nieuws, maar nog veel belangrijker is dat de oncoloog je eindelijk een sprankje hoop geeft. Ik was er ook zo blij mee toen de prof uit zich zelf zei dat mijn kansen na ruim twee jaar steeds beter worden. Op naar de volgende mijlpaal 💪🏻🍀

Liefs Marian

Laatst bewerkt: 13/01/2022 - 15:26
13 januari 2022 om 18.37

Hoi Sandra,

Wat  fijn om dit nieuws van je te horen. Het geeft niet alleen jou weer hoop, ook anderen die jouw blog lezen halen er weer een sprankje hoop uit. Ik hoop ook dat jou nog heel veel mooie  jaren gegeven is en we nog heel lang dit soort goede en hoopvolle berichten mogen lezen hier. En dat er naast die hoopvolle berichten natuurlijk ook kakdagen, frustraties, teleurstellingen, angst en verdriet zijn, dat begrijpen wij hier wel. Ook daar is ons luisterend oor voor.

liefs Bianca

Laatst bewerkt: 13/01/2022 - 18:37

Wat lief Bianca, dankjewel! Ik zit nu zeker weer even in de zevende hemel, maar die mindere dagen komen natuurlijk ook gewoon weer voorbij.  Blijft toch heel fijn dat dat hier gewoon begrepen wordt, in het normale leven gebeurt dat helaas niet altijd. En ik hoop zeker ook bij anderen voor wat hoop te zorgen, zoals gezegd vind ik dat zo belangrijk en ik trek me ook altijd enorm op aan hoopgevende verhalen van anderen. 

Liefs Sandra 

Laatst bewerkt: 13/01/2022 - 19:32

Ik ben zo blij voor jou Sandra. In het begin van mijn diagnose kende ik geen lotgenoten met een soortgelijke diagnose. Maar inmiddels gelukkig wel. Zijn het al meer dan 10 vrouwen waar wij mee schrijven. Onze verhalen zo hoopvol voor jou Sandra. Zo hoopvol voor elkaar. Maar besef Sandra, dat jouw verhaal ook heel hoopvol is voor vrouwen die nù een soortgelijke diagnose krijgen. En ook in de trein zijn geduwd waarbij uitstappen niet meer mogelijk is.

Net als jij ben ik heel dankbaar dat de chemo en de dubbele immunotherapie en de tamoxifen zo goed aangeslagen is. Balen dat daar bijwerkingen bij horen. Hoop dat die voor jou ook te behappen blijven.

Voor wie wil is dit de link naar het blogbericht waar Sandra hierboven naar verwijst: https://www.kanker.nl/ervaringen-van-anderen/blogs/de-rijkdom-met-wat-m…

Warme knuffel Sandra. Vol vertrouwen verder. Liefs Dasje.

Laatst bewerkt: 14/01/2022 - 00:11

..Goedenacht voor wie ook wakker is...wat blijven dit toch complexe onderwerpen: de vele verschillen in phenotypen bk met daarbij de wetenschap dat ook nog eens als een soort van vingerafdruk elke bk uniek is.Deze unieke afdruk speelt ook een rol in hoe men reageert op behandelingen. Ben bij aan het komen van een gelukkig goede scanuitslag die nog steeds verder in remissie gaat zelfs radiologisch nu.

Het roept de vraag op: kan ik nog meer doen dan zo ja wat dan?

Allereerst is er in het algemeen gesproken  een nieuw begrip aan de horizon: her2 low. Dat betekent dat naast het bekende her 2 negatief en her2 positief  er  een derde variant in onderzoek is:bij  een her2 negatief phenotype kan er  toch enige expressie van het her2 eiwit gevonden  worden  wat de weg kan vrijmaken tot toegang voor middelen die nu gelukkig  al beschikbaar zijn voor het her2 positieve phenotype.denk aan trastuzemab bijv.weet niet of ik dit juist spel.

Kan men op den duur ook uitgezaaide bk cureren?Daar ook na genezing uitzaaiingen heel veel voorkomen los je dit grote probleem  niet op zonder te trachten ook gemetasteerde kanker met hoge prioriteit te willen cureren...daar is mogelijk veel meer budget voor o.z voor nodig.Plus over welke groepen hebben we het dan precies en hoe groot en gedifferentieerd is die dan door heel veel data gaan verzamelen..In Engeland is men recent begonnen met het tellen en in kaart brengen van bk met uitzaaiingen al bij de start. Men vond het erg vreemd dat bk in eerste fase wel wordt vastgelegd in data maar de novo bk niet? Hoe kan men dan voldoende  onderzoek doen ? Weet KANKER.NL  of Nederland het aantal  gemetastaseerde borstkanker bij de start vastlegt? 

Amerika en Canada kent COINT ME IN.Opgezet door dr.Corrie Painter om voor vele soorten/in beginsel  ook zeldzame kankers onderzoek en behandelingen in kaart te brengen.IETS VOOR EUROPA OM MEE TE DOEN?

 

Wanneer noemt men een ziekte in (partiële) Remissie/ een stabiele ziekte/wel of geen blijvende  genezing te verwachten/wel of geen aanwezigheid van kankercellen/ het   zijn erg complexe begrippen.

Daar waar ik een oncoloog hoorde zeggen in een interview dat zelfs na 20 jaar deze ziekte in principe  altijd  terug kan komen bij eerder genezen verklaarde bk  lees ik ook over een groeiende groep die steeds langer in remissie komt en waar van men ook zich afvraagt of dit gaat leiden tot wat men uiteindelijk  genezing mag noemen.Met de opkomst van  steeds gerichtere en gepersonaliseerde  behandelingen hoop ik dat dit voor steeds meer mensen een feit gaat worden.

Als men geen kankercellen meer vind: hoe zit het met potentiële gevaar van nieuwe stamcellen die zouden kunnen uitgroeien tot kankercellen? Kan dat? Ik vroeg het mijn oncoloog omdat hij denkt dat er momenteel geen kankercellen zijn...maar het consult was te kort om hier verder nu op in te gaan. Wordt vervolgd...

RNA vaccins.Voorzichtig In opkomst voor veel soorten kanker. 

Erso: er is door een aantal patienten  een petitie opgezet om te trachten grip te krijgen rondom de ontwikkelingen. Staat op internet.

Het lijkt niet het zoveelste bericht te zijn...het verdwijnt ook niet zomaar weer...het laatste wat ik er over hoorde was dat een nieuwe aanbieder nu onderzoek gaat doen?

De resultaten van pre klinische onderzoeken zijn vooralsnog veelbelovend zegt men. Ook voor andere kankers dan bk alleen zegt men.Ik heb de petitie ondertekend. 

 

Truste..

Jeron

 

Laatst bewerkt: 14/01/2022 - 04:27

Ja..sleepless in Almere..had zoveel na te denken over het consult van een paar dagen geleden. En dacht ik geef meteen weer wat ik aan nieuwe kennis weet.Net als jij probeer ik mij aan lichtpunten vast te houden en vaar ik veel beter op iets van hoop..

Jou blog heeft ook wel raakvlakken met mijn situatie dus dank voor je heldere informatieve blog!  Ik kom uit een grimmige beginsituatie naar nu  drie en een half jaar verder een hele stabiele situatie..hoe dan...hoe verder..ik zal er binnenkort wat meer over schrijven.

Hou vol! Er zitten veel ijzers in het vuur der wetenschap.

Jeron

Laatst bewerkt: 14/01/2022 - 10:21

Jeron, 

Ik vind het bewonderenswaardig hoeveel jij je verdiept in, vooral, de medisch wetenschappelijke kant van bk. Soms wil ik ook heel even "alles" weten, maar het lukt mij niet, maakt me ook weer heel onzeker in plaats van dat het mij hoop en vertrouwen geeft. Gek hè ? Dit werkt voor iedereen anders gelukkig. 

Het verhaal van Sandra geeft me wel veel hoop. Onze bk en behandelingen zijn enorm overeenkomend. Nu hoor ik dat bij Sandra dus de oncoloog voorzichtig optimistisch is, en dat hoop ik natuurlijk ook straks, begin februari, van mijn arts te horen.

In ieder geval, voor allen hier en voor jou, wens ik dat we positieve, goede berichten mogen krijgen. Veel sterkte en succes met het leven (met/ zonder bk).

Astrid

Laatst bewerkt: 14/01/2022 - 08:29

Hoi Astrid,

Dank voor je reactie. Ik ben altijd wel zo geweest dat als ik zaken níet begrijp ik koppig..ha ha..net zo lang doorga tot ik het wel begrijp..tevens is dat voor mij een wijze om trachten iets van grip terug te krijgen wanneer je zo voor de leeuwen wordt gegooid..kanker doet dit laatste met iederéén min of meer wel.. vermoed ik en ik ben in het geheel  geen uitzondering.

Oh ja ik herken de angsten de wanhoop de onzekerheden enz. die ook mij meer bezoeken dan me lief is maar al te goed..het is omdat ik geloof in het proberen begrijpen van de stand van de wetenschap die ons mogelijk verder kan helpen en ook in het vervolgens delen van kennis  dat   je deze pragmatische kant hier meer van mij op dit blog dan mijn wanhoop over deze ziekte hebben...

Ik houd mij  denk ik zo wat in de broodnodige balans...althans probeer dat.maar er zijn zoveel wegen om dat te proberen niets is fout. En..er zijn zoveel mensen op dit blog die gelukkig kennis delen ik hoop dat we dat blijven doen samen staan we sterker! En ook kunnen situaties die bijv.eerst uitzichtloos leken transformeren.

Heb jij hetzelfde phenotype als Sandra? Ik kan mij goed voorstellen dat haar blog je helpen kan bij je gesprek in februari veel succes!

Jeron

Laatst bewerkt: 14/01/2022 - 10:09

Jeron,

Ja, zoveel verschillende manieren om met deze ziekte om te gaan.

Goede vraag trouwens: fenotype? Her2-positief weet ik, verder zou ik het niet weten. Lijkt hetzelfde als Sandra, denk ik.

Maar hier ben ik dus onzeker over het antwoord. Ik verdiep me dus niet zo in deze materie...

Misschien zou ik dat meer kunnen doen. Moeten doen?

Wie weet krijg ik via dit platform nog meer informatie. Altijd welkom! En dan doe ik wat mee, of niet. Afhankelijk hoe ik me daarbij voel, geloof ik.

Gelukkig heb ik vertrouwen in mijn oncoloog en het team bij ons in Isala, Zwolle. Na een second opion in AVL in 2019, waarbij alles goed uitgelegd werd en de voorgestelde behandeling toen precies hetzelfde was als wat me in Isala werd voorgesteld, heb ik gekozen voor behandeling dichterbij in Zwolle. Tot nu toe bevalt dat prima.

Balans houden, net als jij benoemt  is heel belangrijk. Tussen thuis en werk. Tussen behandelingen ondergaan en uitzoeken of het anders zou kunnen. Tussen genieten van elke dag en piekeren over mogelijke duistere scenario's...

Succes voor jou met balans houden!!

Astrid

Laatst bewerkt: 16/01/2022 - 12:54

Oh wat zal dat spannend geweest om naar die uitslag toe te gaan. Ik vind het wel heel stoer van je dat je al eerder in je dossier hebt gekeken.  Ik ben heel blij met de goede uitslag die je hebt gehad Sandra. Nu alles weer laten "landen", hopelijk ervaar je nu wat meer rust. 

Henny

Laatst bewerkt: 16/01/2022 - 11:24

Je blog raakt me tot in mijn tenen, zoveel herkenning in wat je voelt en zegt, ik zucht er hier van. En je spreuk is de enige spreuk die ik hier in huis heb hangen. Hoop, ja! op dat gewone leven dat nooit meer gewoon zal zijn, maar wel leven! 

Bikkelen tot de wetenschap ons inhaalt, schreef ik vaak. Ik hoop heel hard dat de wetenschap jou inhaalt en je nog jaaaaren goede tijden mag beleven met je man en kind! Wow, Sandra, een beetje hoop, daar verandert toch alles van?! Heel veel liefs! XXX

Laatst bewerkt: 16/01/2022 - 18:01

Ja, hoop doet zoveel. Ik moest bij het schrijven  van dit blog ook denken aan jouw blog hierover van een tijdje geleden. 

We gaan voor nog heel veel jaren, tot de wetenschap ons inhaalt rustig voortkabbelen 😊

Liefs Sandra

Laatst bewerkt: 16/01/2022 - 20:35