Met de belastingdienst, waarmee kan ik u helpen?

Beste lezer, als u niet van mopperen houdt, vraag ik u bij de punt van deze zin te willen stoppen en deze blog weg te klikken, want het is weer moppertijd bij Hannes. (Hier kunt u stoppen, hoeft niet).

Gisteren een hele grote enveloppe ontvangen van de nederlandse belastingdienst met het papieren aangiftebiljet inkomstenbelasting 2022 (36 pagina's) over de inkomsten en aftrekposten van Marion. Wij deden altijd samen electronisch aangifte zodat er wat zaakjes onderling doorgeschoven konden worden, zonder dat je dit allemaal zelf moest berekenen. Ik wil dit voor 2022 ook zo doen. Dat mag. Enig probleem is dat je een aantal zaken toch moet omrekenen vóór en na 02 juni 2022 (de overlijdensdatum). En dat vergt nogal wat rekenwerk als je de papieren aangifte gaat doen. Bij digitale aangifte is dit al vooraf ingevuld. Ook de herberekende getallen voor Marion.

Je mag dus digitaal aangifte via internet blijven doen, maar dan moet je een nabestaandenmachtiging voor de inlogcodes van Marion aanvragen via een speciaal nabestaandentelefoonnummer. Geopend van 0800 uur tot weet ik hoe laat. Gewapend met de fiscale nummers, geboortedata, overlijdensdatum etc. (staat in de toelichting dat die gevraagd kunnen worden ter identificatie) bel ik om 08.01 uur op. "Alle medewerkers zijn in gesprek, een ogenblik geduld alstublieft, u wordt zo spoedig mogelijk te woord gestaan". Nou dat ogenblik duurde dus 20 minuten.

B. "Belastingtelefoon met Silvia".

H. "Goedemorgen, u spreekt met Hannes, ik had graag iemand van de nabestaandendesk voor het maken van een afspraak ivm een nabestaandenmachtiging.

B. "Daar spreekt u nu niet mee ik ga u doorverbinden, maar eerst wil ik uw fiscaal nummer aub."

H. "xxxx.xx.xxx"

B. "Een ogenblik geduld alstublieft" (dat was nog korter dan een ogenblik)

B. "Goedemorgen met Iris, u wilt een afspraak voor een aanvraag nabestaandenmachtiging? Dat kan: Mag ik uw fiscaal nummer..., geboortedatum overledene..., overlijdensdatum..., fiscaal nummer overledene..., adres..., en.... de laatste drie cijfers van de laatste belastingaanslag van de overledene."

H. " ????. Mevrouw ik zit hier aan de eetkamertafel en die ligt echt niet bezaaid met belastingaanslagen."

B. "Meneer dan mag ik geen afspraak voor u maken."

Diepe zucht van mij.

H. "Waarom schrijft u dan niet in de toelichting dat dit gevraagd gaat worden, dan had ik die erbij kunnen pakken."

B. "Oke dan wil ik de laatste drie cijfers van uw bankrekeningnummer."

H. "yyy"

He he, eindelijk in het afsprakenscherm.

B. "U gaat naar ons kantoor in H.?, dan mag U op 6 september kiezen in de middag, zegt u het maar."

H. "13.00 uur?"

B."Nee meneer, er is alleen nog plek om 15.20 uur".

H."Oke, doe dat dan maar"

B. "U krijgt zometeen een email met uw afspraak bevestigd, daarin staat wat u mee moet nemen op uw afspraak bij mijn collega, maar een dingetje dat erin staat hoeft u niet mee te nemen".

H. "Dag mevrouw" Ik verbreek de verbinding en roep heel hard T..T.

He he, de afspraak staat: voor het aanmaken van een vervangende inlogcode voor Marion moet ik dus een reis naar het belastingkantoor maken en een afspraak van jawel 40 minuten inplannen. Ach ik ben natuurlijk de laatste van die dag.

Dit opgeruimd te hebben, snel ik met een vertraging van 45 minuten naar de winkel en wordt daar verrast met een aanval van oogmigraine. Ik zie alle kleuren van de regenboog voorbij komen, maar van de kleuren van de verpakkingen zie ik niets meer. Effe in de cooldown. Gelukkig zonder brokken goed thuisgekomen met hoofdpijn die nu nog nazeurt en een enorme vermoeidheid.

Heb vanmiddag alleen maar op bed gelegen, terwijl ik de intentie had om naar het Toon Hermans Huis te gaan, maar dat vond ik te riskant met mijn ogen. Dan ga ik op 6 september wel.

Slaap lekker, Hannes.

11 reacties

Moet je d'r nu mee lachen of wenen ?

Hi Hannes

Doffe ellende , aar 't is overal zo hoor . 

Had ,een tijdje geleden een hele discussie met Fluvius , een stroomleverende maatschappij hier in België ( die discussie is trouwens nog altijd lopende hoor ) 

Telefoneren is zo goed als onmogelijk . Je hangt uren in de wachtlijn .

Maar ze hebben wel een contactformulier . Kan je invullen en dan krijg je vroeg of laat wel antwoord .

Doe ik dus , maar weken later nog altijd geen antwoord .
In arren moede probeer ik dan toch maar telefonisch contact op te nemen . Uiteindelijk lukt dat dus wel . Ik doe mijn hele verhaal en krijg dan  te horen dat het wordt doorgegeven aan de desbetreffende dienst en dat ik dan wel iets zal horen.

Ik hoor dus niets .
Maar dan weken later , krijg ik antwoord op dat contactformulier .
En wat zeggen die :

" Wij zien in ons dossier dat u op dat van .... telefonisch contact hebt gehad met onze diensten , en nemen aan dat de zaak hiermede opgelost is . 

Nou , heb je dan geen zin om een moord te plegen ? 

 

Laatst bewerkt: 01/09/2022 - 19:52

hallo Hannes, herkenbaar verhaal
mijn vrouw overleed in januari 2021, 
omdat ik/we dus toen nog geen aangifte hadden gedaan over 2020, kreeg ik twee van die papieren pakketten, voor 2020 en 2021,
Pffff, ik zag er echt niet doorheen, temeer daar wij altijd samen alles "opstelden" en mijn vrouw de boel daarna digitaal invulde,
Net wat je zegt, er is totaal niets voor-ingevuld,
De digid van mijn vrouw werkte nog wel, haar naam was veranderd in "erven van....", toen ben ik gaan zoeken en kwam op het net tegen dat de belastingdienst eigenlijk vindt dat het niet mag maar dat ze de gezamenlijke digitale aangifte toch accepteren, lijkt me voor hen ook veel praktischer dan het nakijken van zo'n papieren gedrocht,
Ik heb dus over twee jaar op deze manier aangifte gedaan, en een voorlopige aanslag ontvangen, 
ik wist niet van de mogelijkheid van een nabestaandenmachtiging,
Dit vond ik,
----------------------------------------------------------------------------

"Als je de DigiD van je partner kent, is het soms nog wel mogelijk om in te loggen met jullie beide DigiD’s. In dat geval kun je de digitale aangifte nog wel openen en invullen. Op die manier kun je in het aangifteprogramma uitproberen welke berekening het voordeligst is. Ook behoedt de digitale aangifte je beter voor fouten dan een papieren biljet. Je kunt de online aangifte dan ook gewoon digitaal verzenden.

Volgens de Belastingdienst is dit niet mogelijk, maar daar hoef je je niet door te laten tegenhouden als inloggen nog wel lukt. De Belastingdienst liet aan de Consumentenbond weten dat het niet de bedoeling is dat je het DigiD van een ander gebruikt zonder zijn medewerking. Maar ook dat zij de aangifte van de overledene (en zijn partner) zonder problemen afwikkelt als je hem toch online indient. Wij hebben dat zelf ook meerdere keren ervaren. Dien je de aangifte liever niet in strijd met de instructie van de Belastingdienst online in, dan kun je de digitale aangifte toch gebruiken als model om de papieren aangifte correct en met de optimale verdeling in te vullen."
--------------------------------------------------------------------------------------
ik realiseer me een beetje een gok gewaagd te hebben maar heb vertrouwen in goede afloop, de belastingdienst heeft intussen uitbetaald.

 

Laatst bewerkt: 02/09/2022 - 08:58

Dank je wel voor je verhaal en tip. Ik heb het nu in gang gezet via de officiele weg. Het gaat mij om de vooringevulde zaken op 1 maart 2023 over het jaar 2022. Die zouden worden aangepast bij de overledene tot aan de overlijdensdatum. Met name de heffingskortingen. Ben benieuwd.

Laatst bewerkt: 02/09/2022 - 09:46

Werk sinds een tijd ook voor telefonische klantenservice. Merk dat bij de organisatie waar ik werk de zaken complex zijn. Er is veel te leren dus je moet  ‘meters maken’ voor je op alle verschillende zaken antwoord kunt geven. Ook dat zorgt ervoor dat wachttijden cq gesprekken langer dan gewenst zijn.

Laatst bewerkt: 07/09/2022 - 13:59