Via Vraag het een professional kun je vragen stellen aan een deskundige op kanker.nl. Bijvoorbeeld een vraag over je diagnose of de onderzoeken die je krijgt. Of vragen over je behandeling en de bijwerkingen daarvan. Ook kun je bij ons terecht voor vragen over je leven met/na kanker. De deskundige kan met je meedenken en uitleg geven. Goed om te weten: de professionals vervangen nooit je eigen arts, verpleegkundige of hulpverlener. Die blijft altijd je eerste aanspreekpunt.
Hoe kunnen we je het beste helpen?
Heb je een vraag over iets in je online patiëntendossier? Bespreek die altijd eerst met je arts. Heb je er daarna nog vragen over, dan kun je bij ons terecht. Maar vraag altijd eerst je arts.
Stel je vraag zo duidelijk mogelijk
Wat zet je in je vraag? Dit kan belangrijk zijn om te noemen:
- Welke onderzoeken je hebt gehad
- Het stadium van de ziekte
- Kenmerken van de tumor, bijvoorbeeld hormoongevoeligheid of genmutaties
- Uitslagen van onderzoeken: bijvoorbeeld de PSA-waarde of de CIN-uitslag
- De eindconclusie in het verslag van weefselonderzoek
Heb je vragen over bijwerkingen of gevolgen van de behandeling? Schrijf dan bijvoorbeeld:
- Welke medicijnen je gebruikt of hebt gebruikt
- Wanneer je bestraling kreeg
- Wanneer je geopereerd bent
Heb je vragen over omgaan met kanker? Schrijf dan bijvoorbeeld:
- Welke problemen je ervaart. Heb je bijvoorbeeld last van angst of onzekerheid, of problemen met je relatie? Of heb je vragen over hoe het gaat met je werk?
Wat kun je beter niet doen?
- Plaats niet het hele verslag van weefselonderzoek.
- Plaats geen afbeeldingen van scans of röntgenfoto's.
- Plaats geen foto’s van bobbeltjes, vlekjes en dat soort dingen.
- Plaats geen namen, telefoonnummers, mailadressen van jezelf of zorgverleners.
Gebeurt dit toch? Dan moeten we dit soort extra gegevens helaas verwijderen.
Vind je het moeilijk om een vraag te stellen? Dan kunnen de voorlichters van kanker.nl helpen bij het maken van een vraag.
Goed om te weten:
- Alle vragen en antwoorden zijn openbaar. Elke bezoeker van kanker.nl kan de vraag en het antwoord meelezen. Gebruik daarom altijd de naam die je hebt gekozen toen je een account aan hebt gemaakt.
- Onze professionals stellen geen diagnose, geven geen second opinion en geen behandeladvies. Heb je klachten die door kanker kunnen komen, dan kun je het beste naar je huisarts gaan.
Hoe werkt het?
- Om een vraag te kunnen stellen heb je een account nodig. Heb je een account dan moet je eerst inloggen.
- Kies de professional(s) aan wie je een vraag wilt stellen. Klik op Stel je vraag en klik daarna op vraag versturen.
- De professional probeert je vraag zo snel mogelijk te beantwoorden.
- Je krijgt een melding op je overzicht met activiteiten als je vraag beantwoord is.
Kankerzorg zeeuws vlaanderen
Mijn vader is vorig jaar gediagnostiseerd met blaaskanker en voor de cystectomie en brickerstoma werd hij door behandelend uroloog van Zorgsaam (ziekenhuis Terneuzen) geopereerd in Maria Middelares te Gent. Omdat dit ziekenhuis geen contract had met de zorgverzekering van mijn ouders (IZZ-VGZ) is een S2 machtiging afgegeven door de zorgverzekering aan dit ziekenhuis is Gent. Mijn vader heeft vervolgens 12 weken in het ziekenhuis daar doorgebracht door complicaties na de operatie (CVA en bloedingen). De zorg was goed in Maria Middelares. Heel anders dan de zorg in Zorgsaam Terneuzen. Je kunt makkelijk vragen stellen en je wordt begeleid. In Zorgsaam wordt vooral naar elkaar gewezen en niemand doet iets (of doet het wel maar met een zucht). Tijdens de operatie bleek dat er tumorcellen op het rectum zaten die men tijdens de operatie niet heeft durven verwijderen omdat er dan ook voor de darmen een stoma moest komen. De cellen op de darm zijn plaveiselcelcarcinoomcellen en de urologen denken dat deze afkomstig zijn van de blaas. Na thuiskomst was onduidelijk wie mijn vader oncologisch verder zou opvolgen. Ik had zelf een concult in Gent geregeld en er is een CT scan gedaan om te kijken hoe deze tumor zich ontwikkeld. Radiotherapie werd geadviseerd. Maar omdat de zorgverzekering steeds moeilijker ging doen en ook niet alle rekeningen vergoedde van de 12 weken opname, wilde mijn vader niet meer medisch worden opgevolgd in Gent. De zorgverzekering kronkelt in alle bochten met redenen waarom nota's niet vergoed worden en is afhankelijk van wie je aan de telefoon krijgt (maximale tarieven, oude/nieuwe tarieven, natura vs combinatie etc etc). Omdat we geen eenduidige antwoorden krijgen hebben we dit geescaleerd naar de SKGZ. Probleem nu is dat we weer afhankelijk zijn van de zorg van Zorgsaam en die is zorgelijk. Buiten dat artsen niet integer omgaan met ons als cliënten (ik mag geen moeilijke vragen stellen) en is het moeilijk om vertrouwen te krijgen in hun handelswijze. En dit alleen omdat de zorgverzekering moeilijkt doet. Zouden we niet willen gaan voor goede integere zorg en zou de zorgverzekering hierin ook niet naar cliënten moeten luisteren. Dat zijn toch hun stakeholders?
Antwoord
Ik hoop dat het naar omstandigheden goed gaat met uw vader.
U geeft aan dat u niet zo tevreden bent over de contacten met Zorgsaam en over vergoedingen door de zorgverzekeraar van uw voor de zorg in het buitenland.
Ik lees dat de behandeling in Gent gedaan is door de uroloog uit Nederland van Zorgsaam. Maar dat u geen vertrouwen heeft in de vervolgzorg onder andere door uw ervaring in de omgang van de arts(en). Ik begrijp dat dat heel vervelend is. Het is belangrijk te proberen daarover toch ook het eerlijke gesprek te voeren met de behandelend arts.
Omdat ik niet alle details ken, kan ik alleen in zijn algemeenheid reageren op uw opmerkingen over vergoedingen. De overheid bepaalt wat er in de basisverzekering zit. En wat zorgverzekeraars wel of niet mogen vergoeden. De hoogte van de vergoeding is onder andere afhankelijk van het soort zorgpolis dat uw vader heeft en of uw zorgverzekeraar bijvoorbeeld een contract heeft met het ziekenhuis in Gent. Daarnaast kan er verschil in vergoeding zijn bij zorg in het buitenland. Dat is afhankelijk van het feit of de zorg valt onder planbare zorg, spoedzorg of expertisezorg die niet in Nederland beschikbaar is maar wel erkend. Het advies is om bij zorg in het buitenland als het kan altijd vooraf contact te hebben met de zorgverzekeraar. Zodat men achteraf niet voor onverwachte kosten staat.
Ik hoop dat u en uw vader een gesprek kunnen hebben met de behandelend arts(en). En wens uw vader veel beterschap en sterkte voor komende tijd.