Via Vraag het een professional kun je vragen stellen aan een deskundige op kanker.nl. Bijvoorbeeld een vraag over je diagnose of de onderzoeken die je krijgt. Of vragen over je behandeling en de bijwerkingen daarvan. Ook kun je bij ons terecht voor vragen over je leven met/na kanker. De deskundige kan met je meedenken en uitleg geven. Goed om te weten: de professionals vervangen nooit je eigen arts, verpleegkundige of hulpverlener. Die blijft altijd je eerste aanspreekpunt.
Hoe kunnen we je het beste helpen?
Heb je een vraag over iets in je online patiëntendossier? Bespreek die altijd eerst met je arts. Heb je er daarna nog vragen over, dan kun je bij ons terecht. Maar vraag altijd eerst je arts.
Stel je vraag zo duidelijk mogelijk
Wat zet je in je vraag? Dit kan belangrijk zijn om te noemen:
- Welke onderzoeken je hebt gehad
- Het stadium van de ziekte
- Kenmerken van de tumor, bijvoorbeeld hormoongevoeligheid of genmutaties
- Uitslagen van onderzoeken: bijvoorbeeld de PSA-waarde of de CIN-uitslag
- De eindconclusie in het verslag van weefselonderzoek
Heb je vragen over bijwerkingen of gevolgen van de behandeling? Schrijf dan bijvoorbeeld:
- Welke medicijnen je gebruikt of hebt gebruikt
- Wanneer je bestraling kreeg
- Wanneer je geopereerd bent
Heb je vragen over omgaan met kanker? Schrijf dan bijvoorbeeld:
- Welke problemen je ervaart. Heb je bijvoorbeeld last van angst of onzekerheid, of problemen met je relatie? Of heb je vragen over hoe het gaat met je werk?
Wat kun je beter niet doen?
- Plaats niet het hele verslag van weefselonderzoek.
- Plaats geen afbeeldingen van scans of röntgenfoto's.
- Plaats geen foto’s van bobbeltjes, vlekjes en dat soort dingen.
- Plaats geen namen, telefoonnummers, mailadressen van jezelf of zorgverleners.
Gebeurt dit toch? Dan moeten we dit soort extra gegevens helaas verwijderen.
Vind je het moeilijk om een vraag te stellen? Dan kunnen de voorlichters van kanker.nl helpen bij het maken van een vraag.
Goed om te weten:
- Alle vragen en antwoorden zijn openbaar. Elke bezoeker van kanker.nl kan de vraag en het antwoord meelezen. Gebruik daarom altijd de naam die je hebt gekozen toen je een account aan hebt gemaakt.
- Onze professionals stellen geen diagnose, geven geen second opinion en geen behandeladvies. Heb je klachten die door kanker kunnen komen, dan kun je het beste naar je huisarts gaan.
Hoe werkt het?
- Om een vraag te kunnen stellen heb je een account nodig. Heb je een account dan moet je eerst inloggen.
- Kies de professional(s) aan wie je een vraag wilt stellen. Klik op Stel je vraag en klik daarna op vraag versturen.
- De professional probeert je vraag zo snel mogelijk te beantwoorden.
- Je krijgt een melding op je overzicht met activiteiten als je vraag beantwoord is.
Reisverzekering palliatieve fase
Hallo,
Mijn partner heeft uitgezaaide darmkanker en is palliatief. Hij krijgt nu immuuntherapie en dit slaat goed aan, hij voelt zich goed. We willen graag nog een reis naar Amerika maken en zijn hiervoor bij een reisbureau geweest. Omdat we niet weten hoe zijn situatie in april is (dan willen we de reis maken) willen we graag goed uitzoeken hoe de verzekering het beste geregeld kan worden. Stel dat de situatie in april een stuk slechter is dan willen we de reis kunnen annuleren. Of wanneer er iets gebeurd op reis zelf willen we goed verzekerd zijn.
Het reisbureau heeft contact gehad met hun aanbieder van reisverzekeringen en zij geven aan niks te dekken omdat het om een bestaande, bekende aandoening gaat. Ook zijn eigen reisverzekering dekt niks. Ik kan me niet voorstellen dat wij de eerste zijn die hier tegenaan lopen. Wat zijn hierin onze opties?
Bedankt voor het meedenken!
Antwoord
Beste Reneevand,
Dat is een lastige en vervelende situatie. Het onzekere karakter van een voorval (zoals verslechterende gezondheid) is inderdaad bepalend voor afwikkeling van een claim. Een stabiele ziekte die vrij onverwacht verslechtert, zou geen probleem moeten zijn. De situatie op het moment van boeken moet stabiel zijn. Sommige verzekeraars kunnen een doktersverklaring opvragen, wanneer de reden van annuleren ziekte is. Zie ook deze informatie van de Consumentenbond en deze informatie van VanAtotZekerheid. Het is verstandig hierover vooraf in gesprek te gaan met je verzekeraar, dus goed dat jullie dat al deden. Ook kun je, als je eigen verzekering geen mogelijkheden biedt, in overleg met een financieel adviseur kijken of er andere verzekeraars zijn waarbij je wel terecht kunt.
Ik wens jullie sterkte.
Met vriendelijke groet,
Matthijs Timmermans