Via Vraag het een professional kun je vragen stellen aan een deskundige op kanker.nl. Bijvoorbeeld een vraag over je diagnose of de onderzoeken die je krijgt. Of vragen over je behandeling en de bijwerkingen daarvan. Ook kun je bij ons terecht voor vragen over je leven met/na kanker. De deskundige kan met je meedenken en uitleg geven. Goed om te weten: de professionals vervangen nooit je eigen arts, verpleegkundige of hulpverlener. Die blijft altijd je eerste aanspreekpunt.
Hoe kunnen we je het beste helpen?
Heb je een vraag over iets in je online patiëntendossier? Bespreek die altijd eerst met je arts. Heb je er daarna nog vragen over, dan kun je bij ons terecht. Maar vraag altijd eerst je arts.
Stel je vraag zo duidelijk mogelijk
Wat zet je in je vraag? Dit kan belangrijk zijn om te noemen:
- Welke onderzoeken je hebt gehad
- Het stadium van de ziekte
- Kenmerken van de tumor, bijvoorbeeld hormoongevoeligheid of genmutaties
- Uitslagen van onderzoeken: bijvoorbeeld de PSA-waarde of de CIN-uitslag
- De eindconclusie in het verslag van weefselonderzoek
Heb je vragen over bijwerkingen of gevolgen van de behandeling? Schrijf dan bijvoorbeeld:
- Welke medicijnen je gebruikt of hebt gebruikt
- Wanneer je bestraling kreeg
- Wanneer je geopereerd bent
Heb je vragen over omgaan met kanker? Schrijf dan bijvoorbeeld:
- Welke problemen je ervaart. Heb je bijvoorbeeld last van angst of onzekerheid, of problemen met je relatie? Of heb je vragen over hoe het gaat met je werk?
Wat kun je beter niet doen?
- Plaats niet het hele verslag van weefselonderzoek.
- Plaats geen afbeeldingen van scans of röntgenfoto's.
- Plaats geen foto’s van bobbeltjes, vlekjes en dat soort dingen.
- Plaats geen namen, telefoonnummers, mailadressen van jezelf of zorgverleners.
Gebeurt dit toch? Dan moeten we dit soort extra gegevens helaas verwijderen.
Vind je het moeilijk om een vraag te stellen? Dan kunnen de voorlichters van kanker.nl helpen bij het maken van een vraag.
Goed om te weten:
- Alle vragen en antwoorden zijn openbaar. Elke bezoeker van kanker.nl kan de vraag en het antwoord meelezen. Gebruik daarom altijd de naam die je hebt gekozen toen je een account aan hebt gemaakt.
- Onze professionals stellen geen diagnose, geven geen second opinion en geen behandeladvies. Heb je klachten die door kanker kunnen komen, dan kun je het beste naar je huisarts gaan.
Hoe werkt het?
- Om een vraag te kunnen stellen heb je een account nodig. Heb je een account dan moet je eerst inloggen.
- Kies de professional(s) aan wie je een vraag wilt stellen. Klik op Stel je vraag en klik daarna op vraag versturen.
- De professional probeert je vraag zo snel mogelijk te beantwoorden.
- Je krijgt een melding op je overzicht met activiteiten als je vraag beantwoord is.
Informatie delen met bedrijfsarts
Vorig jaar is er een aanbesteding geweest voor een arbodienst. Sinds dit jaar is er een nieuwe arbodienst. Recent had ik mijn eerste gesprek met de nieuwe bedrijfsarts. Ze wist niets van mijn situatie. Ze vroeg of ik bij het volgende gesprek mijn behandelplan en onderzoeksgegevens mee wil nemen, zodat zij die kan interpreteren. Ben ik dat verplicht? Een bedrijfsarts is geen oncoloog. Ik ben bang dat zij mijn gegevens verkeerd interpreteert. Haar opmerking dat ik er goed uitzag en dat aan de buitenkant niet te zien is dat ik ziek ben, vond ik erg onprettig. Ik krijg de indruk dat ze weinig kennis heeft van kanker en de gevolgen. Natuurlijk heb ik haar verteld over mijn diagnose en chemo’s, en mijn behandeling nu met medicijnen. Is dat niet voldoende?
Graag hoor ik welke informatie ik verplicht ben te laten zien.
Hartelijk bedankt alvast.
Groet, Markiel
Antwoord
Dag Markiel,
Ik begrijp je terughoudendheid met het verstrekken van informatie over je ziekte. Je ziet voor het eerst een nieuwe bedrijfsarts en daar heb je nog geen vertrouwensrelatie mee kunnen opbouwen.
Maar even naar het begin van je vraag: je schrijft dat je werkgever een overeenkomst met een nieuwe arbodienst heeft. En dus ook met een nieuwe bedrijfsarts. Dit gebeurt regelmatig en dan mag niet automatisch je dossier overgedragen worden naar de nieuwe arbodienst en bedrijfsarts. Maar met jouw (schriftelijke) toestemming kun je -als je dat wilt- je dossier van de vorige arbodienst wel laten overdragen aan de nieuwe arbodienst. Het is immers een lopend dossier dat nog niet is afgesloten. Voordeel is, dat de nieuwe bedrijfsarts zich dan kan inlezen en niet alles opnieuw aan je hoeft te vragen.
Ook vraag je, of je verplicht bent medische informatie van de behandelaar ter beschikking te stellen aan de bedrijfsarts. Dat ben je niet verplicht, maar het zou je bedrijfsarts wel kunnen helpen om zich een goed oordeel te vormen over je beperkingen en mogelijkheden. Anderzijds ben je -zoals is vastgelegd in de Wet Verbetering Poortwachter- wel verplicht om mee te werken aan je re-integratie en dus aan de beoordeling door de bedrijfsarts.
Het lijkt mij goed, dat je in gesprek gaat met je bedrijfsarts en haar uitlegt, wat je belemmeringen zijn. Want natuurlijk is het heel vervelend als je geconfronteerd wordt met een nieuwe bedrijfsarts die nog geen inzicht heeft in je dossier. Biedt haar daarbij ook de gelegenheid om haar te laten vertellen waarom zij die informatie wenst. Wellicht biedt zo’n gesprek jou dan het vertrouwen, om je medische gegevens met haar te delen.
Tenslotte, vaak horen mensen, die kanker hebben gehad, dat ze er weer goed uitzien. Dat is een mooi compliment en met de beste bedoelingen gegeven. Maar vaak rest er na kanker(behandelingen) meer dan alleen ‘er weer goed uitzien’. Pijn, angst, onzekerheid, moeheid, concentratieproblemen: die zie je aan de buitenkant meestal niet. En die kloof tussen wat een ander ziet en wat jij voelt of ervaart kan je dan onzeker of zelfs wantrouwend maken. Er goed uitzien is vaak niet hetzelfde als er goed uit zijn.
Ook hier past het motto: spreek naar je bedrijfsarts uit wat je voelt en wat je belemmert. Dit zal bijdragen aan begrip voor je situatie. En dan kun je hopelijk in goed vertrouwen met je bedrijfsarts in gesprek over de te nemen vervolgstappen.
Ik wens je alle goeds toe voor de toekomst.
Vriendelijke groet,
Ton Jenner, bedrijfsartsconsulent oncologie
Hartelijk bedankt voor je duidelijke en begripvolle reactie op mijn vraag, Ton.
Ik heb al toestemming gegeven om mijn dossier op te vragen bij de vorige arbodienst. Mijn ervaringen met de vorige bedrijfsarts waren niet zo goed. Dat versterkt mijn terughoudendheid. Jouw advies om mijn twijfel, gevoel en vragen uit te spreken, gaat me vast helpen om een beter contact met de nieuwe bedrijfsarts op te bouwen. Ik ben nogal zenuwachtig voor de gesprekken en merk dan dat ik dicht sla. Hoe meer ik uitspreek, hoe meer kans dat de bedrijfsarts me beter begrijpt.
Nogmaals bedankt.
Groet, Markiel
Beste Markiel,
Fijn om te horen. Ik wens je heel veel succes.
Vriendelijke groet, Ton Jenner