Hoe werkt het? (klik om te openen)

Via Vraag het een professional kun je vragen stellen aan een deskundige op kanker.nl. Bijvoorbeeld een vraag over je diagnose of de onderzoeken die je krijgt. Of vragen over je behandeling en de bijwerkingen daarvan. Ook kun je bij ons terecht voor vragen over je leven met/na kanker. De deskundige kan met je meedenken en uitleg geven. Goed om te weten: de professionals vervangen nooit je eigen arts, verpleegkundige of hulpverlener. Die blijft altijd je eerste aanspreekpunt.

Hoe kunnen we je het beste helpen?

Heb je een vraag over iets in je online patiëntendossier? Bespreek die altijd eerst met je arts. Heb je er daarna nog vragen over, dan kun je bij ons terecht. Maar vraag altijd eerst je arts.

Stel je vraag zo duidelijk mogelijk

Wat zet je in je vraag? Dit kan belangrijk zijn om te noemen:

  • Welke onderzoeken je hebt gehad
  • Het stadium van de ziekte
  • Kenmerken van de tumor, bijvoorbeeld hormoongevoeligheid of genmutaties
  • Uitslagen van onderzoeken: bijvoorbeeld de PSA-waarde of de CIN-uitslag
  • De eindconclusie in het verslag van weefselonderzoek

Heb je vragen over bijwerkingen of gevolgen van de behandeling? Schrijf dan bijvoorbeeld:

  • Welke medicijnen je gebruikt of hebt gebruikt
  • Wanneer je bestraling kreeg
  • Wanneer je geopereerd bent 

Heb je vragen over omgaan met kanker? Schrijf dan bijvoorbeeld:

  • Welke problemen je ervaart. Heb je bijvoorbeeld last van angst of onzekerheid, of problemen met je relatie? Of heb je vragen over hoe het gaat met je werk?

Wat kun je beter niet doen?

  • Plaats niet het hele verslag van weefselonderzoek.
  • Plaats geen afbeeldingen van scans of röntgenfoto's.
  • Plaats geen foto’s van bobbeltjes, vlekjes en dat soort dingen.
  • Plaats geen namen, telefoonnummers, mailadressen van jezelf of zorgverleners.

Gebeurt dit toch? Dan moeten we dit soort extra gegevens helaas verwijderen.

Vind je het moeilijk om een vraag te stellen? Dan kunnen de voorlichters van kanker.nl helpen bij het maken van een vraag.

Goed om te weten:

  • Alle vragen en antwoorden zijn openbaar. Elke bezoeker van kanker.nl kan de vraag en het antwoord meelezen. Gebruik daarom altijd de naam die je hebt gekozen toen je een account aan hebt gemaakt.
  • Onze professionals stellen geen diagnose, geven geen second opinion en geen behandeladvies. Heb je klachten die door kanker kunnen komen, dan kun je het beste naar je huisarts gaan.

Hoe werkt het?

  • Om een vraag te kunnen stellen heb je een account nodig. Heb je een account dan moet je eerst inloggen.
  • Kies de professional(s) aan wie je een vraag wilt stellen. Klik op Stel je vraag en klik daarna op vraag versturen.
  • De professional probeert je vraag zo snel mogelijk te beantwoorden.
  • Je krijgt een melding op je overzicht met activiteiten als je vraag beantwoord is.

Werkgever wekelijks contact

Beste,

Momenteel wordt ik behandeld voor kanker. Mijn werkgever belt iedere week met de vraag hoe het gaatm Ik heb hier moeite mee, iedere week contact is naar mijn idee te veel. Net als alles dat er nu gebeurt mij even te veel is. Ik heb veel stress en wordt momenteel geleefd. 

Ik heb alle moed bijelkaar gehaald en dit uitgesproken echter geeft mijn werkgever aan dat hij hier anders over denkt en dat aansluiting houden met werk hij belangrijk vindt. Hij verwacht dat ik over twee maanden wel weer kan werken en heeft hier rekening mee gehouden in de werk planning. Terwijl ik bezig ben met overleven van deze ziekte en me af vraag of ik hier goed uit mag komen. Er moet nog geopereerd worden en ik krijg nog bestraling.

Mijn bedrijfsarts heeft alle begrip voor mijn situatie en laat weten over een 2 maanden nog eens contact met mij op te nemen.

Ik merk dat er veel onbegrip is vanuit mijn manager. Aan eenkant voel ik me schuldig tegenover mijn werkgever maar ik heb ook niet gekozen voor deze ziekte.

Ik heb niet iedere week nieuws en tot nu toe is het nog niet echt positief nieuws geweest en vind het ook lastig om steeds weer te moeten uitspreken op een willekeurige moment dat ik wordt gebeld door mijn manager 

Graag jullie advies hoe ik met deze situatie kan omgaan.

Groet, Ronald

Antwoord

Beste Ronald,

Wat vervelend dat je momenteel zo wordt geleefd door deze ziekte en dat het je nu allemaal even te veel is. Ik kan me voorstellen dat je daardoor even minder behoefte hebt om elke week met je werkgever te bellen.

Er zitten twee kanten aan jouw vraag. Enerzijds word jij momenteel geleefd, ben jij nu niet met werk bezig en is contact met je werkgever nu te belastend voor jou. Anderzijds geeft je werkgever aan contact wel belangrijk te vinden. Om op de hoogte te blijven van je situatie en ook om een plan te maken hoe jouw werk opgevangen kan worden tijdens je afwezigheid. Voor beide perspectieven is veel te zeggen. Beiden hebben waarschijnlijk ook de beste bedoelingen. Maar momenteel schuurt het wel.

Mijn advies is om samen met jouw werkgever op zoek te gaan naar een tussenweg waar zowel jij als je werkgever zich in kunnen vinden. Zodat je werkgever op de hoogte kan blijven. En zodat dit contact met werk voor jou geen stress oplevert. Ik heb hier een aantal mogelijke opties voor:

  • Heb je een goede collega die je sowieso vaker spreekt of een update stuurt over je situatie? Of een collega waarbij het voor jou minder belastend zou zijn om die wekelijks even te spreken? Misschien is het mogelijk dat deze collega je werkgever namens jou op de hoogte houdt? Dan hoef jij niet iedere keer te bellen met je werkgever, maar blijft hij/zij wel op de hoogte van je situatie. 
  • Misschien is het mogelijk om het telefonische contact iets terug te schroeven, bijvoorbeeld tijdens de behandelingen naar 1x per 2 weken of 1x per maand. In de weken ertussen kan je dan eventueel af en toe per mail laten weten hoe het met je is. Daarbij is het van belang dat je je realiseert dat het er niet om gaat dat je altijd iets nieuws te melden hebt. Wellicht kan je werkgever ook iets vertellen over ontwikkelingen/nieuwtjes van het werk.

Voor elke mogelijke oplossing zou ik wel aanraden om, wanneer dit voor jou minder belastend is (bv na de behandelingen), zelf ook weer vaker contact met je werkgever te hebben. Misschien is het op termijn mogelijk om weer eens langs te gaan op werk voor een kopje koffie? In contact blijven met de werkgever (en eventueel met collega’s) maakt het straks makkelijker om weer terug te keren naar werk. Des te groter de afstand tussen jou en je werk tijdens je afwezigheid, des te groter de stap wordt om straks terug te keren.

Tot slot wil ik je nog twee dingen meegeven:

  • Het doel van het contact met je werkgever is niet per se om hem/haar op de hoogte te houden van jouw medische situatie. Maar gewoon om contact te hebben, desnoods over koetjes en kalfjes, om zo de drempel naar het werk laag te houden. Het doel daarvan is dat het straks makkelijker zal zijn om het werk weer op te gaan bouwen.
  • Je werkgever wil jou graag goed wilt begeleiden. Daarbij is hij/zij afhankelijk van de informatie die hij/zij van jou krijgt. Als je werkgever geen informatie krijgt over jouw behoeften en wensen, dan kan hij/zij jou ook niet goed begeleiden. Jij ervaart het misschien als extra druk om snel terug te keren, maar de behoefte aan contact met jou is waarschijnlijk vanuit de beste bedoelingen van je werkgever.

Hopelijk helpen deze oplossingen jou en je werkgever om tot een passende oplossing te komen. Ik wens je alle kracht toe de komende tijd.

Vriendelijke groeten,

Michiel Greidanus

 

Laatst bewerkt: 21/11/2022 - 10:46