Voltaren gel

Tring, ring. Het is woensdag 3 januari even na 14.00 uur als de voorbel gaat. Een dag nadat onze familie in een diepe ellende is gestort door mijn moeder’s diagnose. Ik doe open voor de huisarts, een vlotte dame van eind 30 / begin 40. Ze begroet me met een schichtige blik en hangt haar jas op voordat ze de woonkamer in snelt. Ze neemt plaats in de donkere woonkamer terwijl het buiten zachtjes regent, knieën tegen elkaar op het puntje van de bank. Ze hangt voorover tegen mijn moeder die slechthorend is: “Wat een nieuws he” opent ze het gesprek in een poging te suggereren dat mijn moeders lot ons gemeenschappelijk lot is.

Hangend op haar rollator kijkt mijn moeder wezenloos voor zich uit. Ze ziet er moe en verslagen uit, hijgt snel. De dag ervoor was zij, met een rits van klachten en pijn, door mijn broer naar de SEH van het Alrijne ziekenhuis gebracht met het vermoeden van een longontsteking. Daar hebben ze haar onderzocht, aan de monitor gelegd en vervolgens door de CT scanner gehaald. Kort daarna kwam het vonnis. “Ik heb verschrikkelijk nieuws voor u, het is helemaal mis. U heeft meerdere tumormassa’s met uitzaaiingen naar de lever en het buikvlies. U kunt naar huis, we kunnen helaas niets meer voor u doen.” Vervolgens werd ze afgekoppeld van alle draden, letterlijk en figuurlijk. En nu zit ze hier, tegenover de vlotte huisarts en geflankeerd door haar beide zoons en een schoondochter. Nog steeds niet in staat om te begrijpen was haar allemaal is overkomen.

Uitbehandeld, we kunnen niets meer voor u doen? Wacht eens even, denk ik bij mezelf. Dit lijkt niet op de romantische stervensporno die ik door de palliatieve zorg bobo’s via LinkedIn dagelijks voorgeschoteld krijg. De rake columns hadden mij romantische stervensbedden beloofd, met last minute gezinsherenigingen, artsen en verpleegkundigen die harmonieus samen “beyond the call of duty” zouden gaan. Waakmanden, koppelbedden, comfortzorg, dat was me beloofd. En zeggen dat iemand uitbehandeld is en dat er niets meer gedaan kon worden, was een palliatieve doodzonde, zo is me geleerd. 

De huisarts herhaalt de grootte van de tumor: 20 cm. En in november zagen we niets op de echo, klinkt ze bijna opgewonden. Nog steeds kijkt mijn moeder wezenloos voor zich uit, verslagen, verpletterd. “Heeft u veel pijn”, schreeuwt de huisarts naar haar. “He?”, antwoordt mijn moeder puffend. “Heeft u veel pijn” herhaalt de huisarts op een toon die verraadt dat schuldgevoel en irritatie met elkaar worstelen om voorrang. “Ja, hier in mijn lende” zegt mijn moeder terwijl ze met betraande wangen over haar zij wrijft. Dan breekt ze. “Ik wil het gewoon niet hebben”, schokt ze. “Alleen het woord al vind ik zo eng: k-a-n-k-e-r”. De huisarts kijkt haar aan en zegt: “Voor de pijn hebben we paracetamol. En soms wil Voltaren gel ook wel eens helpen, vervolgt ze hoopvol.

Dat is dus we de palliatieve zorg voor ons in petto heeft: Geen immunotherapie, bestraling, chemo of Radiofrequente Ablatie (RFA), nee voor mijn moeder bestaat het arsenaal uit paracetamol en Votaren gel.

Al sinds 1996 werk ik in de uitvaartbranche en al sinds 1998 ben ik ook bezig met palliatieve zorg, samen met Rob Bruntink lanceerde ik toen de site PalliatieveZorg.nl. Ik dacht dat al die ervaringen verworvenheden ooit van pas zouden komen, mij zouden helpen mijn doodsangst te overwinnen en mijn geliefden te beschermen omdat ik ‘de wegen zou kennen”. En nu sta ik hulpeloos aan de zijlijn van mijn moeders ellende. Met niets meer dan Voltaren gel en paracetamol. De uitvaartbranche heb ik leren kennen als een keiharde branche met moordende concurrentie. Maar ook in de palliatieve zorg heerst er een stammenstrijd van belangenclubs en bobo’s. Ooit ben ik door van die clubs benaderd met de vraag of ik bereid was de domeinnaam palliatievezorg.nl over te dragen omdat zij zich ‘zorgen maakten over de versnippering van informatie”. Clubs die nota bene zijn opgericht jaren nadat we de site palliatievezorg.nl lanceerden. En al die tijd hebben ze de verleiding kunnen weerstaan om hun kennis niet via onze site te delen om versnippering van informatie te voorkomen. De congressen, websites, boeken, columns het blijkt een vals licht op de werkelijke palliatieve zorg te bieden want in onze realiteit bestaat die uit paracetamol en Voltaren gel.



 

10 reacties

Er is zoveel verschil tussen zeggen en zijn. Als je websites leest, lijkt zorg goed uitgebouwd. Maar van alle  wat er beloofd of voorgespiegeld wordt,is amper 10%waar. Vreselijk hoe er met jullie en moeder wordt omgegaan! Het is een nachtmerrie...

Laatst bewerkt: 28/01/2024 - 21:12

Zeer goede bijdrage. Wat gaan we er aan doen? Ik wens je voor nu veel moed en sterkte. Leg even je woede opzij. Concentreer je op wat nu aan de orde is: het sterfbed van je moeder. Heel lastig, moeilijk en onrechtvaardig. Maar niet iets waar je moeder een aandeel in had. Ik denk aan je.   

Laatst bewerkt: 28/01/2024 - 23:07

Dank je maar ze is inmiddels overleden, afgelopen vrijdag. 
2 januari kreeg ze de diagnose, 26  januari overlijden. 
Gelukkig maar een kort ziekbed want ze heeft het geen seconde een plek weten te geven.

Eerder wilde ik er niet over publiceren. Maar ik ga verslag doen van mijn korte reis door palliatief land. Er staan nog wat blogs klaar.

Laatst bewerkt: 29/01/2024 - 12:59

Erg triest, maar het hele systeem bestaat alleen nog maar uit leugens in Nederland. Op papaier allemaal erg mooi, inde praktijk klopt er helemaal niets van. Ze moeten dat vreselijke woord "palliatief" eens afschaffen en gewoon doen waar ze voor betaald worden, mensen behandelen.

Heel veel sterkte!

Groet,

Mark

Laatst bewerkt: 29/01/2024 - 07:19

Dank voor je link in je blog naar palliatieve zorg. De naam Rob Bruntink was ik al eens tegengekomen in het werkje van Jannie Oskam, Tussenland. 

Ik begrijp je frustratie, heb je zoveel ervaring met overlijdens, hoewel meer als het in facto al heeft plaatsgevonden en als je er zelf voor je naasten aan toe bent, sta je voor een voldongen feit en ben je overal te laat mee.

Vooruitlopend op je volgende blog:

Ik heb zelf mantelzorg voor mijn moeder verleend, we hebben zelf een alarmknop geregeld, dat hoefde niet via een abonnement, dat was een eenmalige uitgave van iets van 120 euro voor een kastje op de telefoon, waarna na activatie via de alarmknop ik of één van mijn broers werd gebeld en als niemand antwoordde, een nicht verderop in de straat. Je kon zelf de telefoonnummers (3) kiezen. 

Je frustratie is voor mij heel herkenbaar. En ook de daaruit voortvloeiende woede. Mijn moeder heeft zelf gekozen voor verhuizing naar een verzorgingstehuis, omdat ze haar kinderen niet tot last wilde zijn. Wij, de kinderen hebben het nooit als last ervaren, we kwamen vaak, ik vrijwel elke dag. Het was aan het begin van de coronatijd. Ze zat net een week in haar nieuwe appartementje en toen ging de boel op slot. Zwaaien vanachter het hek, bellen, maar geen bezoek. Terwijl de meiden van de huishoudelijke dienst met zijn tweeën in dat kleine appartementje zonder mondkapjes vrolijk aan het poetsen waren, stond ik buiten achter het hek. Ramen dicht! Geen contact met die gevaarlijke buitenlucht!  Van dagelijks meerdere bezoeken van kinderen, familie en vriendinnen naar nooit meer bezoek. Binnen 2 maanden overleden. We hebben haar niet meer aanspreekbaar gezien.

Je moeder is inmiddels overleden, las ik in de reactie, mijn deelneming daarvoor. Ik kijk uit naar je volgende blogs.

Laatst bewerkt: 30/01/2024 - 09:42

Corona is op dat gebied een doffe ellende geweest . Op bezoek bij moeder in de home, wij buiten, zij binnen achter glas. En je kon met haar wel praten met een mobieltje Alleen , moeder was dement,  wist niet wat boven of onderkant van dat ding was, en had helemaal het besef niet om daarin te praten of te luisteren .  
En dan mocht die verzorgster naast haar dat 20 x uitleggen of voordoen, hielp allemaal niks , dus ja ....

Laatst bewerkt: 30/01/2024 - 09:50