Het 2e gesprek
Dinsdag, 15-05-2012
Vanmiddag om 15.00 uur heb ik het 2e gesprek. De volgende personen zijn aanwezig:
- Leidinggevende nummer 6, tevens directeur Kenniscentrum ATP en HRM
- Leidinggevende nummer 7, tevens hoofd afdeling kwaliteit
- HRM adviseur
- Ex Case manager
- Marga, salarisadministrateur WH vervallen
Ik heb de reis met het openbaar vervoer al uitgeplozen. Als het gesprek één uur duurt ben ik daarvoor in totaal in 5 uur uit en thuis kwijt. Niet alles sluit namelijk even netjes op elkaar aan zo midden op de dag. Leo heeft vanmorgen een kleine operatie aan zijn been gehad en mag totdat de verdoving uitgewerkt is niet autorijden. Hij vindt het zo vervelend dat ik zo lang onderweg ben en zo vaak moet overstappen van bus naar trein naar bus en bus dat hij me persé weg wil brengen. Het is een hele opluchting want ik zag erg tegen de reis op. Mijn case manager komt bijna gelijk met ons aan en we drinken met z’n drietjes nog even een kopje koffie. Ik heb niets voorbereid voor vandaag. We laten het maar over ons heen komen. Ik denk dat de TFO besproken gaat worden.
Klokslag drie uur kloppen we bij de directiekamer aan. We worden ontvangen met koffie en een praatje om het ijs te breken. Het voelt wat onwerkelijk maar de directeur vraagt belangstellend hoe het me vergaan is na het vorige gesprek is en hoe het met mijn gezondheid is. Uiteraard geef ik vriendelijk en eerlijk antwoord. Al snel gaan we over tot de orde van de dag.
We beginnen met de TFO. Samen met het hoofd kwaliteit heb je de TFO gemaakt. Kun je je vinden in de uitwerking of heb je nog opmerkingen of aanvullingen? Ik vind het een hele mooie TFO, vooral omdat de nadruk op het administratieve vlak ligt. Ik heb geen opmerkingen maar wel 2 vragen. De directeur geeft een duidelijke uitleg. Het hoofd kwaliteit zegt dat deze functie moeilijk te wegen is omdat er geen vergelijkbare functie te vinden is. De HRM adviseur bevestigt dit en stelt dat dit op de afdeling HRM verder uitgeplozen wordt. Voor mij is deze weging niet zo interessant omdat ik salarisgarantie heb en wordt betaald als salarisadministrateur. Alleen als de FWG indeling hoger is dan mijn huidige salaris wordt het salaris aangepast maar daar heb ik geen illusies over.
Ook vindt ze het moeilijk om in te schatten hoeveel uur de werkzaamheden per week in beslag zullen nemen. Ik weet zeker dat ik tijd tekort kom. Dat brengt het gesprek op mijn contract en de splitsing van mijn uren. Mijn loon wordt betaald voor 28 uur uit het budget van kwaliteit en voor 6 uur uit het budget van de financiële afdeling. Die betaalt mij dus al jaren zonder dat ze er iets voor terug krijgen. Dat is toch raar, roep ik meteen. Die manager leest de rapportages toch wel?
Dat brengt mij op mijn huidige werkzaamheden. Het in- en uitlenen, registreren en controleren van de tilmatten volgens de voorgeschreven norm. Als ik dat blijf doen is meteen het probleem van die 6 uur opgelost. We bespreken hoe dit in de andere huizen geregeld is en dat er eigenlijk een uniforme werkwijze moet zijn. De directeur gaat uitzoeken hoe de 6 uur ingevuld moet gaan worden.
De HRM adviseur begint over mijn ziekteverzuim maar ik geef meteen aan dat ik daar niet nog een keer over wil praten. Dat hebben we de vorige keer al gedaan en nu wil ik vooruit kijken. Waar ik het wel over wil hebben is het deskundigenoordeel. Is dat al aangevraagd? Nee, ik heb gebeld met mevrouw W. van het UWV en het is niet mogelijk om in dit geval een deskundigenoordeel te laten maken. Nou, volgens mij kan dat juist wel hoor! Het deskundigenoordeel is juist voor dit soort situaties. Ze vertelt een lang verhaal met indrukwekkende termen waar niemand van de aanwezigen iets van snapt. De mevrouw van het UWV heeft mij zelf geadviseerd om jouw gedeeltelijk ziek in het systeem te laten staan dus dat doen we ook. Ik zeg dat ze liegt en wordt boos.
En zo komen we weer op het gedeeltelijk ziek laten staan. De vorige keer heb je gezegd dat als ik voor een klein percentage ziek gemeld blijf staan dat er geen nadelen zijn voor mij toch? Ja, dat klopt. Nou volgens mij zijn er wel nadelen hoor. Als ik nu gedeeltelijk ziek blijf staan loopt de wachttijd voor de WIA keuring door. Maar wat nog erger is, is dat ik dan in het 2e ziektejaar zit. Stel dat ik wel weer opnieuw ziek word of geveld word door de griep of iets dergelijks dan val ik direct 30% terug in salaris omdat in dat geval nog maar 70% van het loon doorbetaald zal worden. Misschien voor jou geen nadeel maar ik vind dat nogal wat. Waarom heb je dat niet gezegd?
Er volgt weer een heel verhaal waarin ze zegt er niet aan gedacht te hebben maar dat ik toch ooit dat jaar loonbetaling van 70% door zal moeten. Hoezo dan? Dit keer komt ze er niet zo makkelijk af. De directeur en hoofd van de afdeling kwaliteit zijn hier blijkbaar niet van op de hoogte en stellen hier vragen over. Het komt op mij over dat ze het echt niet weten. In dit soort gevallen wordt er advies gevraagd aan de afdeling HRM en ik denk dat ze er vanuit zijn gegaan dat deze mensen weten waar ze mee bezig zijn. Er zijn nu 2 mogelijkheden: 1. HRM belazert de medewerkers bewust en 2. De medewerkers zijn niet deskundig genoeg. Ik denk zelf dat beide mogelijkheden aan de orde zijn.
De toonzetting van de HRM medewerker verandert nu merkbaar. Als ik een vraag stel over het UWV probeert ze me in een hoek te drukken door opmerkingen als “je weet alles toch zo goed? Waarom vraag je het dan”. Ook blijft ze herhaaldelijk terug komen op het feit dat ik al zoveel geld gekost heb en of ik het normaal vind dat mijn werkgever dat moet betalen. Het kost wat moeite maar ik blijf vriendelijk en zeg dat dat nu eenmaal het risico van ondernemen is. Ik heb hier ruim 20 jaar hard gewerkt en vind dat ik mijn sporen verdiend heb. Maar wij zullen het nooit met elkaar eens worden omdat jouw belang heel anders ligt dan het mijne.
Alsof het nog niet genoeg is en ik vriendelijk blijf gooit ze het over een andere boeg. Je ziekte is al zo vaak teruggekomen dus de kans is groot dat dat nu ook weer gebeurd. Hoe vaak ook alweer, 21 keer toch? Nee hoor, ik ben 11 keer behandeld maar zolang mijn specialist erin gelooft doe ik dat ook. Dat zal wel moeten ook anders kan ik niet verder. Ik denk dat je dat alleen kunt begrijpen als je het zelf meegemaakt hebt. Dus als jij opnieuw ziek wordt ga je weer je loonbetaling claimen? Ja, als ik daarna weer kan werken wel. En dat vind jij normaal? Zo gaat ze nog even door maar ik laat me niet gek maken. Bovendien maakt ze zichzelf hierdoor niet geloofwaardiger. Daarom leg ik nog één keer uit dat ik het CAO en de WET niet bedacht heb. Ik geniet nu eenmaal bescherming tegen werkgevers die zich niet aan de regels houden. Er zijn genoeg rechtspraken van soortgelijke zaken. Bij het stellen van vragen door de leden van de kamer aan de regering zijn de antwoorden duidelijk. Iemand administratief ziek houden is strafbaar.
De directeur vindt dat het gekissebis genoeg geweest denk ik. Hij zegt zelf uit te gaan zoeken hoe het één en ander in elkaar steekt. Blijkbaar heb je genoeg informatie verzameld zegt hij tegen mij en vraagt of ik het aan hem wil mailen. Ja hoor, graag, want het moet nu een keer over zijn. Ik wil duidelijkheid. Aan de HRM medewerker verzoekt hij om de mevrouw van het UWV te vragen om haar uitspraken op papier te zetten. Ze kijkt niet zo blij. Voordat ik op vakantie ga zal ik hierop terugkomen en mijn standpunt duidelijk maken.
Hij vat alles wat er vandaag besproken is nog eens kort samen en sluit de bijeenkomst. Het was weer een gesprek van 1,5 uur. Ik had nooit van mijzelf verwacht dat ik me nog eens zo zou durven verweren. Hoewel, het zit wel ik mijn aard dat ik niet tegen onrecht kan. Al met al heb ik wel een goed gevoel over vanmiddag. Er is naar me geluisterd en ik heb bepaalde stellingen goed kunnen weerleggen. Ik heb eindelijk het gevoel dat ik serieus genomen word. Zal het dan toch nog goed komen allemaal?
21-05-2012
Zoals afgesproken in het 2e gesprek stuur ik wat relevante info naar de directeur. Het is een kleine greep uit mijn digitale archief. Voor de oplettende lezer, de aanspreektitel van leidinggevende nummer 6 is gewijzigd van directeur AOK naar directeur Kenniscentrum ATP en HRM.
Ik ontvang al snel een ontvangstbevestiging. “Dank voor het toesturen. Ik ga mijn afweging binnen 14 dagen afronden. “ Dat wordt nu dus afwachten wat mijn werkgever met deze info gaat doen. Volgens mij zit de directeur in een heel lastig pakket inzake Marga.
Dinsdag, 22-05-2012
Ik heb een afspraak met de bedrijfsarts om de eerstejaars evaluatie te maken. Dit is verplicht volgens de wet Poortwachter. Nu is het wel makkelijk dat ze zo dichtbij in de gang zit. Zo kost het geen extra tijd en ik hoef er de deur niet voor uit.
Ze vraagt hoe het met me gaat en of er al wat meer duidelijkheid is over mijn herstel en werkzaamheden. Ik vertel haar over het 2e gesprek en dat de HRM adviseur beweert dat er in mijn geval geen deskundigenoordeel aangevraagd kan worden. Dat is niet juist. Je kunt ook zelf een deskundigenoordeel aanvragen hoor. Dat kost je éénmalig € 50,= en desnoods spreek je met je werkgever af dat degene die ongelijk heeft betaald.
Ik ben daar geen voorstander van omdat ik wil dat de situatie wel werkbaar moet blijven voor mij en als ik buiten mijn werkgever om toch een deskundigenoordeel aan ga vragen zal dit misschien wel negatief voor mij uitpakken. Houdt er rekening mee dat niemand en ook het UWV niet, jou voor een deel ziek zal laten zijn hoor. Zeker als je aangeeft dat je kunt werken. Nou, dat brengt me op het volgende probleem. Ik krijg geen werk aangeleverd zolang ik blijf volhouden dat ik 100% kan werken.
Citaat uit het verslag: “Je geeft aan dat je het idee hebt dat de werkgever van je af wil. Wij bestrijden dit en willen juist door een vangnetsituatie te creëren, zorg dragen voor continuïteit binnen de straks door jou in te vullen functie. Alleen hierdoor kunnen we jou zinvolle werkzaamheden laten verrichten”.
Omdat ik toch niet hersteld gemeld word en er geen werk aangeboden wordt heb ik besloten om vanaf 18 april de uren die ik nog ziek sta vrij te nemen. Dit zijn in totaal 6 uur per week die ik verdeeld over 4 dagen gewoon eerder naar huis ga. Ik begin de strijd een beetje moe te worden. Als ik thuis kom lig ik meestal eerst 1,5 uur te slapen. Nu doe ik dat dus mooi in de baas zijn tijd. En hoe vindt je werkgever dat? Ik heb het ze in het 2e gesprek verteld en volgens mij vonden ze het prima. Maar ik kan om deze reden niet 6 uur per week arbeidsongeschikt adviseren. Mijn advies blijft 100% hersteld voor eigen werkzaamheden. Prachtig! Dat is ook precies wat ik wil.
Woensdag, 23-05-2012
Aan het eind van de middag loopt er een vreemde man mijn kantoor in. Ik zie een nieuw gezicht in deze kamer zegt hij. Hij komt me vaag bekend voor. We geven elkaar een hand en als ik zijn naam hoor dan weet ik het meteen. Het is het enige lid van de raad van bestuur van het complex waar ik werk. We maken kort een praatje. Dus dit is nu de man die het beleid bepaald en waar iedereen zo bang van is. Met zijn moderne zwarte bril heeft hij inderdaad een streng gezicht. Ik doe zo vriendelijk als ik maar kan en hoop maar dat mijn gezicht niet mijn gedachten verraad.
Als ik thuis kom ligt de 1e jaars evaluatie van de bedrijfsarts in de bus. Ze is altijd erg snel met het schrijven van de rapporten. Dat moet ze gistermiddag gelijk verstuurd hebben. Nieuwsgierig naar het verslag scheur ik de envelop meteen open.
Stand van zaken: werkt 28 uur per week, 6 uur op ziekte basis
Advies: Medewerker is medisch volledig geschikt voor haar eigen werkzaamheden
Gemaakte afspraken: Over 6 weken nieuwe afspraak bij bedrijfsarts ter evaluatie
Prognose: Medewerker is medisch geschikt voor eigen werk
Ik ben dik tevreden met deze uitspraken. Ben benieuwd hoe de directeur Kenniscentrum ATP en HRM hierop reageert.
Vrijdag 25 mei
Het hoofd van de facilitaire dienst komt naar mij toe. Marga, ik vind het heel erg maar je moet weer verhuizen. Moet ik alweer naar een ander kantoor? Ja, het is in opdracht van de rechterhand van de directeur (Raad van Bestuur). Er is iemand aangenomen die de manager Z&D gaat vervangen en die moet in dit kantoor komen.
Kan ze tijdens de inwerkperiode niet bij de huidige manager Z&D zitten? Zijn kantoor is groot genoeg en deze plek bevalt me wel. Waar ga je me plaatsen? Ik denk dat ik jou boven moet plaatsen. Hoe kan dat nou, er staan zat kantoren op de gang leeg, daar kan ik dan toch wel in? Tja meid, het is nu eenmaal zo besloten.
Als ze weg is moet ik aan een lotgenoot denken die ook bij een groot bedrijf werkte wat de post bezorgde in Nederland. Hij belandde uiteindelijk aan een bureau in de kelder. Dan gaat er ineens een lichtje branden. De directeur heeft mij hier gisteren zien zitten en dit kantoor is natuurlijk veel te luxe voor zo’n lastig personeelslid. Nu snap ik waarom ik naar zolder moet.
Woensdag, 30-05-2012
De secretaresse komt vandaag enkele uurtjes werken. Ze heeft een zware operatie achter de rug en wil nu weer langzaamaan beginnen met werken. Het is ouderwets gezellig en met verschillende collega’s drinken we koffie in haar kantoor. Iedereen is blij dat ze zich zo goed voelt en dat de operatie succesvol was. Tijdens dit koffie-uurtje worden natuurlijk ook de laatste nieuwtjes uitgewisseld.
De huidige manager Z&D (Zorg en Dienstverlening) is niet betrokken bij de sollicitatie procedure omtrent zijn opvolgster, dat is oké maar hij is ook nog niet op de hoogte dat zijn opvolgster per 4 juni gaat beginnen. Fraaie boel is dat zeg, zo goed wordt er hier dus gecommuniceerd. De functienaam manager Z&D gaat met ingang van 4 juni ook veranderen. De nieuwe dame krijgt de titel “directeur”. De dame die komt is bekend met de zorg dus dat is zeker een pré en haar meisjesnaam is makkelijk te onthouden. Deze is namelijk hetzelfde als de naam van de directeur Kenniscentrum ATP en HRM. Is dit familie van de directeur of is het toeval dat haar meisjesnaam hetzelfde is als zijn achternaam? Wie het weet mag het zeggen.
Ik verwacht dat ik dus op 4 juni verdwenen moet zijn van mijn huidige werkplek. Ik heb alleen nog geen nieuw kantoor toegewezen gekregen. tot die tijd blijf ik dus maar zitten waar ik zit. Er is trouwens op verschillende plaatsen weer aardig in de pot geroerd op locatie Alkmaar want velen schijnen het nodig te vinden om tegen mij hun ongenoegen over onze werkgever uit te spreken.
Later op de dag vertrouwt een collega mij toe dat onze werkgever haar niet hersteld wil melden en dat ze niet tegen loonwaarde werkt op dit moment. Ook ontvangt ze daarom nu ook geen reiskostenvergoeding. Onzin!!! Alle re-integratie activiteiten worden gewerkt tegen loonwaarde, dit staat duidelijk in het CAO. Al kom je alleen maar op de koffie om te re-integreren dan nog moet dit 100% betaald worden. En natuurlijk heb je wel recht op reiskostenvergoeding voor de dagen waarop je werkt of aanwezig bent. Kijk, daarom is het nu zo belangrijk om je uren declaratie zo precies in te vullen en te bewaren, leg ik haar uit. Alleen als daar de juiste informatie op staat krijg je het op de juiste manier uitbetaald. Hoe vervelend het ook is, de mensen op de salarisafdeling zijn nog steeds niet helderziend ook al denken ze soms van wel. Maar eerlijk is eerlijk, ze zijn voor de uitvoer natuurlijk wel afhankelijk van de juiste aanlevering van de gegevens.
Een andere collega komt mij vragen hoe het zit als je ziek bent als gevolg van zwangerschap. Er is haar gezegd dat ze vanaf nu 70% salaris krijgt doorbetaald omdat ze in het 2e ziektejaar zou zitten. Voor haar zwangerschapsverlof is ze namelijk ook al ziek geweest en dat tellen ze erbij op. Terwijl ze hier allang van hersteld is ziet onze werkgever dat anders. Wat een boeven zeg. Van het UWV ontvangt de werkgever in haar geval 104 weken ofwel 2 jaar 100% van het loon. Dit loon behoort aan de werknemer te worden doorbetaald. Ondanks haar bezwaar betaalt onze werkgever maar 1 jaar UWV uitkering aan haar door en steekt de rest in eigen zak.
Ik zet het één en ander voor haar op papier en geef het advies om het UWV om hulp te vragen en zo snel mogelijk een rechtsbijstand verzekering af te sluiten. Hoewel, een brandend huis kun je niet verzekeren maar voor de toekomst lijkt het mij verstandig. Ik vraag haar wel om mijn naam bij de werkgever niet te noemen want dat zal mij geen goed doen.
Maandag, 04-06-2012
Het is vandaag precies 14 dagen terug dat ik de directeur de info heb gestuurd over het onterecht ziek laten staan van mijn persoontje. Als hij zich aan zijn woord houdt moet er nu dus een berichtje met daarin zijn reactie in mijn mailbox zitten. Morgen weer te werk dus ik ben heel benieuwd.
Dinsdag, 05-06-2012
Een nieuwe week met nieuwe kansen. Ik zet snel mijn computer aan om in mijn mailbox te kijken. Jammer, de directeur heeft zich echt niet aan zijn woord gehouden. Hij heeft niet zoals beloofd, zijn afweging om mij hersteld te melden, binnen 14 dagen afgerond. Hoe kan het ook anders!
Op dinsdag en donderdag werk ik altijd samen met de ergo coördinator. Ondanks dat ik nog steeds niet hersteld gemeld ben weet zij wel zinvolle klussen te bedenken zodat ik in ieder geval iedere dag toch iets te doen heb.
Het hoofd van de facilitaire dienst komt zich verontschuldigen voor het feit dat ik alweer moet verkassen. Vrijdag moet het kantoor voor de nieuwe directeur klaar zijn dus ik moet er nu echt uit. Waar ik naartoe moet weet ze nog niet precies.Tijdelijk kan ik in het kantoor tegenover haar zitten. Tijdens mijn vakantie kan ze dan nadenken waar ze met mij heen moet. Dan pak ik mijn boeltje toch weer in! Ik mag 1 kast meenemen en de rest van de spullen moeten zolang maar in een kar blijven liggen.
Ik ga alvast kijken op het kantoor waar ik naartoe moet. Tsjonge tsjonge wat een troep zeg. Het lijkt wel een opslagplaats van oude kantoormeubelen. Ik kan er nog net bij dus dat valt dan weer mee. Ik zie alleen geen computer staan. Dat klopt zegt het hoofd van de facilitaire dienst, daar moet ik nog voor onderhandelen met de afdeling ICT. Nou, dan zoek ik wel een flexplek op om te werken. Ik ga er maar geen drukte om maken. Nog 2 dagen werken en dan heb ik vakantie. Wat ben ik blij als het tijd is om naar huis te gaan zeg, ik heb het helemaal gehad.
Eenmaal thuis wacht de volgende verrassing mij op. Het verslag van het 2e gesprek is gesprek is er. Leo heeft het al gelezen. Ik denk niet dat je er zo blij mee bent, zegt hij alvast. Nee hè, wat nu weer? Nou lees het zelf maar. Dat doe ik en ik geloof mijn eigen ogen niet. Het verslag is geschreven door het hoofd van de afdeling kwaliteit maar van wie de woorden zijn die op papier staan daar zet ik grote vraagtekens bij.
Er zijn bewust dingen niet vermeld en andere dingen zijn verdraaid. Er staat niets in over het deskundigen oordeel waar we over gesproken hebben. Wel staat er dat de arbeidsdeskundige van het UWV heeft geadviseerd om mij voor een klein deel ziek te laten staan en om mij vervolgens rond 25-03-2013 een WIA beoordeling te laten doen. Pure bluf van de firma List en Bedrog. Bovendien doet het UWV niet zomaar van dit soort uitspraken. Drie maal raden wat ik ga doen morgen. Inderdaad, het UWV bellen.
Verder staat er in dat de directeur voor 1 juli een advies geeft over zijn afweging om mij hersteld te melden. Hiermee is de uiterste datum van vandaag dus overruled. Verder schuift men alle beweringen van tafel en gaat men er kennelijk vanuit dat ik voor een deel in de WIA kom. Dit terwijl ik gewoon kan werken en dat er volgens de bedrijfsarts waarschijnlijk nooit een WIA keuring zal komen. Ook in haar adviezen en 1e jaars evaluatie vindt ze mij 100% arbeidsgeschikt voor eigen werk maar mijn werkgever trekt zich hier niets van aan.
In de laatste alinea van dit verslag staat zelfs een raadselachtige redenering die ik gedaan zou hebben. Ik heb werkelijk geen idee waar ze dat vandaan getoverd hebben maar wat er staat zijn niet mijn woorden. Ik kan van het hele verslag niet meer maken dan dat het een hoopje gebakken lucht is waar niemand iets mee kan.
Eigenlijk spelen ze precies hetzelfde spel wat de ad interim manager in 2008 ook gespeeld heeft. Ze doen alsof ze van niks weten en hebben tijd nodig om uit te zoeken hoe de regels in elkaar steken. Telkens komen ze met een ander verhaal en andere beweringen om mij onzeker te maken en af te branden. Is dat nu wat men leert op die peperdure management cursussen?
Ik informeer nog even of mijn ex case manager het verslag al heeft ontvangen. Nee dus. Toevallig heb ik het al digitaal dus kan ik het haar meteen toesturen. Wat een aanfluiting dat ze zoiets durven te versturen en totaal voorbij gaan aan wat er daadwerkelijk is gezegd tijdens deze bijeenkomst. Het liefst zou ik reageren door het verslag terug te sturen met de mededeling dat ik het verslag gezien de inhoud als niet ontvangen beschouw. Maar dat zou natuurlijk weer niet verstandig zijn.
Ik heb net naar het UWV gebeld om te vragen of het UWV onderstaand advies aan mijn werkgever heeft kunnen geven, daarbij heb ik de tekst letterlijk voorgelezen: "HRM heeft een arbeidskundige gesproken (Mw W. van het UWV). Haar advies was om jou voor een heel klein percentage ziek gemeld te laten staan: 0,01%. Vervolgens na 2 jaar een WIA beoordeling laten doen. Dit zou rond 25-3-2013 zijn."
Het antwoord wat ik krijg is zonder enige twijfel duidelijk: Neen! Het UWV zal absoluut nooit zo'n advies aan een werkgever geven. Als er een meningsverschil over de herstel melding is kan er een deskundigen oordeel worden aangevraagd. Er is er maar één die kan bepalen of u weer volledig kunt werken en dat bent uzelf. Op mijn vraag of er überhaupt wel een mevrouw W. werkt bij het UWV kon hij mij geen antwoord geven. Wel vindt hij het raadzaam om desnoods zonder medewerking van de werkgever een deskundigen oordeel aan te vragen.
Nu kan ik natuurlijk HRM bellen om het telefoonnummer of email adres van mevrouw W. te vragen maar ik ben bang dat ze mij dat niet gaat geven. Daarom heb ik besloten om mijn hersenen te deleten en niet meer aan het verslag te denken. Eerst maar onbezorgd op vakantie en daarna zien we wel verder.
Wat een gore onbeschofte huichelaars zijn het toch. Ik kan op het ogenblik niets anders bedenken. Ik ben witheet als ik lees wat er over het UWV in het verslag staat. Dit is de bekende druppel. Ik ben zo vreselijk boos. Ik moet moeite doen om dit stukje te schrijven maar ik wil het perse af hebben. Ook mag mijn boosheid wel weer eens op papier staan. Echt, ik heb in mijn leven gelukkig nog nooit met zulke onbetrouwbare mensen te maken gehad. Wat spelen ze een gemeen spel.
Verder heb ik vanmorgen mijn boeltje weer ingepakt om naar het kantoor tegenover het hoofd van de facilitaire dienst te verhuizen. Dat is het enige beschikbare op dit moment. Het kantoor is in gebruik als opslag en mijn spullen en ik kunnen er nog maar net bij. Helaas, er staat geen computer. Die moet ze nog zien los te peuteren bij ICT. Vreemd! Als ik dus wat achter de computer moet doen, wat gelukkig niet zo vaak voorkomt, in ieder geval niet meer dan 8 uur per dag, dan kan ik een flexplek gaan opzoeken. Ze verontschuldigt zich alweer en hoopt dat ze na mijn vakantie een definitieve werkplek voor mij heeft.
Zondag, 10-06-2012
Eindelijk vakantie! Wat ben ik blij zeg. Even geen geleuter over ziek of niet ziek maar gewoon lekker vakantie. Ik heb me voorgenomen om zo min mogelijk aan mijn werk te denken en helemaal wil ik proberen om er niet over te praten. Even niets. En zo zijn we gisterochtend aangekomen in het dorpje Ötz in Tirol/Oostenrijk. Wat is het hier toch mooi. We hebben 2 weken geboekt in een fantastisch appartement. Het weer is schitterend en we vervelen ons nog lang niet.
Het huisje is de week na ons nog niet verhuurd. We hebben het zo naar de zin dat we besluiten om de vakantie met een week te verlengen. Wat een goede en verstandige keuze. We hebben het gevoel dat we het nu veel rustiger aan kunnen doen en blijven zelfs een paar dagen gewoon bij het huisje om te genieten van de riante tuin en het prachtige uitzicht. En het leukste is…………….. de boodschappen zijn binnen dus is het verblijf "all inclusieve".
Zaterdag, 30-06-2012
Met pijn in ons hart gaan we na 3 weken onbezorgd leven weer huiswaarts. We zien er allebei als een berg tegenop om weer in de malle molen van het werk te vallen. Het is niet helemaal gelukt om niet aan het werk te denken of erover te praten. Maar als één van ons tweeën er al over begon dan was het een kort gesprekje. Dit weekend moeten we weer terug op aarde komen want a.s. dinsdag word ik geacht weer te gaan werken.
Ik ben zo benieuwd. Zou er werkelijk een kantoor en een computer voor mij beschikbaar zijn of moet ik weer tussen de rommel zonder computer? Ik hoop van niet maar ben er niet gerust op.
Dinsdag, 03-07-2012
Mijn 1e werkdag na onze vakantie. Ik kom binnen en word meteen aangesproken door een receptiemedewerker. Marga, je zit op flexplek 2, hier heb je de sleutel. We kletsen nog wat over de vakantie en dan ga ik naar boven. Tegenover flexplek 2 zie ik mijn collega van de afdeling ARBO. Ze is heel druk want ze heeft wat afspraken maar ze kan me nog net vertellen dat ik niet op de flexplek hoef te zitten maar dat we nu samen één kantoor hebben tegenover flexplek 2. Omdat er maar 1 computer beschikbaar is in dit kantoor heeft ze flexplek 2 gereserveerd omdat daar wel een computer staat.
In het roddelcircuit hoor ik dat ik geen eigen kantoor en geen eigen computer meer mag hebben omdat er nog niet bekend is wat er met mij gaat gebeuren en waar ik ga werken. Als ik wil werken moet ik maar een flexplek opzoeken. Op locatie Alkmaar hebben wij wel 2 flexplekken waar ook een computer staat. Deze flexplekken kunnen alleen niet gereserveerd worden. Vooral op dinsdag is het erg druk en moet je vroeg zijn om een flexplek te bemachtigen.
Daarom heeft het hoofd van de hoteldienst in Alkmaar bedacht dat ik samen met de arbo coördinator op één kantoor kom zodat ik dan toch nog een eigen werkplek heb. Mijn collega werkt 2 dagen per week en gaat die dagen op flexplek 2 zitten als zij een computer nodig heeft, lief hè! Bij mijn werkgever is het beleid dat je als je minder dan 24 uur per week werkt je geen recht meer hebt op een eigen werkplek met computer.
Wij hebben geluk dat we met zijn tweeën één kantoor delen met ook nog eens genoeg kastruimte. We kunnen alle transfer hulpmiddelen kwijt in de kasten. Alles moet nog worden uitgepakt en de kasten moeten worden ingedeeld. Na de lunchpauze ga ik de kasten schoonmaken en inrichten. Op de kamer van flexplek 2 staat nog een kast dus die pikken we ook meteen maar in.
Op de gang kom ik de bedrijfsarts tegen. We hebben vanmiddag een afspraak maar je mag ook over 10 minuten komen hoor. Ik vind het prima, tot zo. Nu kom ik net bij de bedrijfsarts vandaan en heb een uitgebreid gesprek gehad. Ze heeft de verslagen van de gesprekken met mijn leidinggevende nummer 6, tevens directeur kenniscentrum ATP en HRM, leidinggevende nummer 7, tevens hoofd afdeling kwaliteit en de HRM adviseur doorgelezen en was hogelijk verbaast over de schriftelijke beweringen/uitspraken van de HRM adviseur.
Dit kan helemaal niet zegt ze verbaasd! Het is onmogelijk dat het UWV het advies heeft gegeven om jou tot 25-03-2012 ziek te laten staan. "Dat gaat het UWV echt niet op papier zetten". Als jij aangeeft dat je ziek staat maar gewoon werkt dan zal het niet eens tot een WIA keuring komen. De kans is zelfs groot dat het UWV de werkgever een sanctie oplegt". Als ik 100% werk mogen ze mij niet korten op mijn salaris. In het verslag van 15-05-2012 staat ook dat leidinggevende nummer 6, tevens directeur kenniscentrum ATP en HRM advies vraagt aan de bedrijfsarts. Daar weet ik niets van zegt ze, er is door niemand contact met mij opgenomen.
Ze adviseert toch om zelf bij het UWV een deskundigenoordeel aan te vragen en hierin duidelijk de vraag te stellen of ik 100% arbeidsgeschikt ben. Mocht het achteraf tot een gerechtelijke procedure komen dan heb ik dit oordeel ook nodig. Ik zeg dat ik zo lang mogelijk wil wachten met het inschakelen van een advocaat omdat ik niet wil dat er een onwerkbare situatie ontstaat. Dat kan ze wel begrijpen. Ze vindt het wel een goed idee om nogmaals aan te geven dat ik nog steeds 100% arbeidsgeschikt en beschikbaar voor werk ben. Ik loop meteen naar de receptie om mijn oude herstelmelding, voorzien van bovenstaande opmerking te laten scannen voor de afdeling HRM en voor mijn leidinggevende nummer 7, hoofd afdeling kwaliteit.
En zo is mijn 1e werkdag na de vakantie alweer bijna om. Ik moet alleen nog even een email sturen naar mijn leidinggevende nummer 6, tevens directeur kenniscentrum ATP en HRM en hem confronteren met het feit dat hij zich weer niet aan zijn afspraken heeft gehouden.
Feit:
In het gesprek van 15 mei heeft hij gezegd dat ik voor 1 juli een advies omtrent mijn herstelmelding gereed zou hebben. Via email op 21 mei heeft hij beloofd zijn afweging om mij hersteld te melden binnen 14 dagen af te ronden. Op beide beloftes heb ik niets gehoord. Ook vraag ik om een kopie van het advies van het UWV waarin staat dat ze adviseren om mij voor een klein gedeelte ziek laten staan tot 25-03-2013 en dan de WIA keuring af te wachten. Volgens de HRM consulente zou de mevrouw van het UWV dit zeker wel schriftelijk willen bevestigen.
Vanaf maart 2012 ben ik 100% hersteld en beschikbaar voor werk. Nog steeds is mijn werkgever het daar niet mee eens. Nu is het juli en vind ik het de hoogste tijd om een antwoord af te dwingen.
Woensdag, 04-07-2012
Met regelmaat kijk ik in mijn mailbox om te zien of er al reactie is van mijn leidinggevende nummer 6, tevens directeur kenniscentrum ATP en HRM.
Dan komt er tegen kwart voor 3 eindelijk een reactie. “Dank voor je bericht. Ik wilde je over het advies van hersteld melden persoonlijk spreken, maar door vakantie en bezoek aan de bedrijfsarts is de afspraak pas in te plannen op of rond 19 juli. Omdat je op een antwoord wacht, zal ik je voor het weekend berichten”. Wat hij precies bedoeld met dat hij me voor het weekend zal berichten weet ik niet.
Donderdag, 05-07-2012
Ik heb besloten dat als ik niet voor het weekend een bevestiging van mijn herstel heb ontvangen ik per direct het deskundigenoordeel bij het UWV ga aanvragen. Ik ga het hele epistel uitprinten en begin alvast met invullen.
Mijn nieuwe werkplek bevalt me wel. Ik zit boven in de allerlaatste ruimte tegen het magazijn aan. Het kantoor is ruim genoeg voor 2 personen en er is genoeg kastruimte. Mijn collega werkt alleen op dinsdag en donderdag en de rest van de week zit ik alleen. Op deze dagen is het wel heel erg stil en vaak ben ik de enige op deze gang. Soms zie ik een levend wezen als er iemand van het magazijn langs loopt. Het geeft me een beetje het 3 hoog achter gevoel.
Vrijdag, 06-07-2012
Normaal gesproken ontvang ik de dag na mijn bezoek aan de bedrijfsarts het evaluatierapport. In dit evaluatierapport staat hoeveel uren ik werk en of ziek ben, welke afspraken er gemaakt zijn en de te verwachtte herstelperiode. Dit keer duurt het langer en ontvang ik het rapport pas na 3 dagen. Vreemd, dat is nog niet eerder gebeurd. Zoals afgesproken belt Leo mij meteen en leest het evaluatierapport voor. Verbazing alom! Het volgende staat erin: Stand van zaken: werkt niet volledig, Prognose: volledig herstel eigen werk. Ik werk wel volledig, dat heb ik zelfs nog met haar besproken en de prognose is niet van toepassing omdat ik al 100% hersteld ben. Ik snap er niets van, zou ze inmiddels opdracht hebben gehad van mijn leidinggevende nummer 6, tevens directeur kenniscentrum ATP en HRM?
Ik spuug vuur. Leo gaat direct voor mij bellen met het ziekteverzuim bureau. Een paar minuten later belt hij alweer terug. Hij heeft met de assistente gebeld en die zegt dat dit erin staat omdat ik nog voor 6 uur per week als ziek sta geregistreerd. Leo legt haar de situatie uit en vertelt dat ik dit weekend de aanvraag voor het deskundigenoordeel de deur uit wil doen. Ze zal proberen of ze de bedrijfsarts nog bereiken kan. Maar ja, het is vrijdagmiddag en dan weet je het wel hè? Het zal vast niet lukken en dan moet ik dus wachten tot a.s. dinsdag. Dan is ze er weer.
Dan belt mijn leidinggevende nummer 7, tevens hoofd afdeling kwaliteit. Ze informeert keurig hoe mijn vakantie is geweest en ik vertel haar keurig dat het erg leuk was. Van beide kanten zit er iets onechts in de stem en dat is duidelijk hoorbaar. De mail die leidinggevende nummer 6, tevens directeur kenniscentrum ATP en HRM aan mij gestuurd heeft is via cc ook doorgestuurd naar haar. Ze belt om te vragen of ik al iets heb gehoord. Nee dus. Nou dan zal ik hem straks even bellen. Maar we zouden nog weer een 3e gesprek hebben. Dat wilden we doen op 3 juli maar toen moest je naar de bedrijfsarts. De eerstvolgende mogelijkheid is op donderdag 19 juli, kun je dan? Ja hoor dat is prima, ik schrijf het meteen op.
Oh, en aan je TFO (Taak Functie Omschrijving) wordt gewerkt hoor. Door onderbezetting op de afdeling HRM is het er niet eerder van gekomen. Inmiddels is er een nieuwe medewerker die ik heb gesproken. Zij gaat een weging maken om het salaris vast te stellen maar dat is voor jou niet zo belangrijk want je salaris blijft toch gelijk. Ze zegt dat ze dit binnen 2 weken klaar heeft. Dan kan je het ondertekenen zodat het dan officieel jouw functie is. Dan kunnen we ook de functienaam "salarisadministrateur laten vervallen" en omzetten naar die van medewerker kwaliteit. Ik weet niet of het wijzigen gaat lukken voor mijn vakantie want ik ga al op 27 juli weg voor 4 weken. Nou, zeg ik, dat gaat je zeker niet lukken. Er zullen eerst nog een aantal zaken besproken moeten worden en we moeten het ook nog hebben over de plaats van mijn werkplek.
Ik weet niet of je het druk hebt maar anders kun je misschien alvast wat doen aan de documenten waarin de procedures en zo beschreven staan. Ja, dat had ik toch al voorgesteld, dat kan goed en het maakt voor dat werk ook niet uit waar dit gebeurt. Nou dan zal ik kijken of ik een afspraak met P. kan maken zodat jullie het kunnen bespreken. Als je wilt graag want ik heb er erg veel zin in.
Je zegt in de email naar leidinggevende nummer 6, tevens directeur kenniscentrum ATP en HRM dat je ook een mail hebt gestuurd naar HRM en naar mij maar ik heb niets ontvangen hoor, wat staat erin? Dat is raar je moet hem hebben, ik heb hem afgelopen dinsdag verstuurd. Er staat in dat ik nog steeds 100% hersteld en beschikbaar voor werk ben. Maar je werkt toch maar 7 uur op een dag? Je hebt zelf gezegd dat je dan moe bent en een paar uur slaapt. Ik ga er niet op in. Ik werk volledig.
Goed, nou ik zal nr. 6 nog een keer bellen, als ik hem niet te pakken krijg hoor je het nog. Dan stuur ik je ondertussen nog een keer de email die ik je dinsdag ook gestuurd heb. Zo gezegd zo gedaan en ik krijg al snel antwoord terug dat ze hem nu wel heeft. Nou ik ga nog even proberen of ik nr. 6 kan bereiken.
Een uurtje later belt Leo mij op. Er is email van je leidinggevende nummer 6, tevens directeur kenniscentrum ATP en HRM gekomen. Weliswaar op mijn privé email maar dat mag de pret niet drukken. En wat staat er in? Er is een afspraak gepland op 19 juli. Zie je nu wel, wat heb ik je gezegd? Ze gaan je niet beter melden en blijven de boel maar rekken. Ja, Leo je hebt gelijk. Pffffffffffff. En dat hele gesprek met nr. 7 is volgens mij ook vooropgezet. Ik denk dat ze van iemand het één en ander ingefluisterd heeft gekregen. Misschien iemand die zelf niet durft te bellen?
Ik tik meteen een verslagje voor op mijn website. Nu heb ik tenslotte alles nog vers in het geheugen met mijn aantekeningen ernaast. Dit is geen toeval maar meer een gewoonte. Voordat ik op mijn werk de telefoon opneem pak ik altijd eerst een pen en papier. Het is nog best een lang stuk geworden en ik mail het snel naar huis. En dan is het weekend. Ik ben nog maar een week terug van vakantie maar het lijkt veeeeeeeeel langer.
Ik ben alweer een paar uurtjes thuis en inmiddels is het 22.30 uur. Ik duik nog maar even achter de pc om het verslagje van vandaag op mijn website te plaatsen. Oh en ik lees ook nog het evaluatierapport van de bedrijfsarts door. Ik ben echt met stomheid geslagen alsof ik het nu net voor het eerst hoor. Het staat er echt! Werkt niet volledig! Hoe is dit mogelijk? Ben ik misschien niet duidelijk genoeg geweest? Ik heb zo’n vermoeden dat de bedrijfsarts door mijn werkgever onder druk is gezet. Dat is bij de vorige bedrijfsarts en bij die 2 daarvoor ook gebeurd dus waarom nu niet? Ik voel de woede weer opkomen en dat is niet de bedoeling want ik ga weekend vieren. Maar één ding is zeker. Dinsdag is de bedrijfsarts weer op locatie Alkmaar en ik denk dat ik haar eerste klant van die dag ga zijn.
Zondag, 08-07-2012
Leo en ik hebben er lang over gepraat en hebben besloten om toch zelf een deskundigenoordeel bij het UWV aan te vragen. Mijn werkgever zal daar niet blij mee zijn maar ik wil bevestigd zien door een onafhankelijke arts dat ik hersteld ben, dat ik kan werken en dat mijn werkgever niet in zijn recht staat om mij voor een klein deel ziek te laten staan. Heb ik ongelijk dan zal ik dit eerlijk toegeven en mijn excuus aanbieden aan mijn werkgever. Als ik in mijn gelijk gesteld word zal ik mijn werkgever vragen dit oordeel over te nemen.
Nu ben ik dan in het weekend toch weer met mijn werk bezig en ik merk aan mezelf dat ik niet veel meer kan hebben. Er spookt van alles door mijn hoofd en het huilen staat me nader dan het lachen. Ik probeer om niets te laten merken aan Leo want hij is deze situatie ook meer dan zat. Ik zit dus boven achter mijn pc en ga beginnen aan het vragenformulier. Het is een hele klus waar ik de rest van de middag mee bezig ben. Ik moet veel invullen en daarbij de nodige toelichtingen geven. Een hele klus maar ik moet dit toch doen. Je weet nooit of ik het achteraf nog nodig zal hebben.
Het is me niet gelukt om het formulier vanmiddag af te krijgen. Ik moest veel dingen nazoeken en het is gewoon moeilijk om alles goed en beknopt verwoord op papier te krijgen. Leo verwent me gelukkig met een heerlijk bordje patat met een loempia. Eerst had hij de pan schoongemaakt en nieuwe olie erin. Na dit heerlijke maal ga ik weer naar boven en spreek Stefan nog even via Skype. Daarna ga ik weer verder met het formulier. Het is een hele klus, ik moet veel nalezen en bijlages meesturen. Nog steeds is er een lichte twijfel. Als ik alle vragen eerlijk beantwoord en ook nog eens de bewijzen mee stuur dan komt mijn werkgever er wel heel slecht van af. Wat gaat het UWV met deze informatie doen denk ik dan. Het wordt in ieder geval wel weer heel spannend.
Maandag, 09-07-2012
Het heeft wat hoofdbrekens gekost maar het aanvraagformulier voor het deskundigenoordeel is klaar en afgegeven bij het postkantoor. Het is best wel een hele klus geweest want ik wil alles zo beknopt en duidelijk mogelijk invullen. Ik heb het formulier compleet naar waarheid ingevuld. Nu maar afwachten. Ik hoop zo dat het UWV het oordeel voor het volgende overleg van 19 juli a.s. klaar heeft. Het streven van het UWV is om binnen 14 dagen een oordeel klaar te hebben. Spannend.
We zitten nog even gezellig in de serre als er om 23.00 uur nog email binnenkomt. Hij is van mijn leidinggevende nummer 6, tevens directeur kenniscentrum ATP en HRM. Citaat: Via deze weg wil ik je laten weten, dat we met jou willen werken aan een volledige werkhervatting. In het vorige gesprek dat we hadden gaf je aan dat je weliswaar medisch gezien hersteld bent, maar dat volledige dagen van 8,5 uur nog erg vermoeiend waren. Tot op heden werk je daarom nog 7 uur per dag.
De stappen voor volledige hervatting naar 100% willen we samen met jou uitwerken in het gesprek op 19 juli 2012. In de hoop en vertrouwen dat we samen tot een goed plan voor dat resultaat kunnen komen. Nou die is ff lekker zeg. In het gesprek van 15 mei heb ik inderdaad gezegd dat ik op dat moment 7 uur werkte en dat ik normaal gesproken na het eten even ga liggen en dat ik dat nu net zo goed ’s middags kan doen. Ik heb me niet ziek gemeld voor deze uren en dat ook niet aangegeven. Sterker nog, ik heb heel duidelijk gezegd dat ik nog steeds 100% hersteld en beschikbaar voor werk ben. Dat heb ik ook besproken met de bedrijfsarts.
Een van de redenen van het eerder naar huis gaan was inderdaad vermoeidheid maar dan vermoeidheid van verveling, het niet aanleveren van werk en het gepieker over alle tegenwerking en het hele gedoe eromheen. Onder het mom van "ze kunnen het krijgen als ze per se willen" ben ik toen eerder naar huis gegaan. Niet erg slim natuurlijk om dat dan ook nog te gaan zeggen maar zo zit ik nu eenmaal in elkaar. Je kunt ook te eerlijk zijn. De bedrijfsarts weet ervan en is net als ik van mening dat het eerder naar huis gaan niets te maken heeft met het feit dat ik niet hersteld zou zijn. Ik ga toch nog even zitten om de email te beantwoorden. Lekker klusje zo vlak voor de nacht.
Citaat: Zoals ik in mijn email van afgelopen dinsdag, 4 juli al had geschreven ben ik nog steeds 100% hersteld. Het is dus niet nodig om een stappenplan te maken want ik ben al 100% arbeidsgeschikt voor eigen werk. De medische kant heb ik inmiddels besproken met de bedrijfsarts. Ik werk 8,5 uur per dag en geen 7. Zo, en nu naar bed.
Dinsdag, 10-07-2012
Nu kom ik net bij de bedrijfsarts vandaan. Ik ben naar haar toegegaan om opheldering te vragen over de periodieke evaluatie waar zij bij stand van zaken "werkt niet volledig" heeft ingevuld. Dit heeft zij gedaan omdat mijn leidinggevende nr. 7, hoofd afdeling kwaliteit en projecten haar een email heeft gestuurd waarin staat dat ik 7 uur per dag werk. Maar dat is niet juist!!! Ja, zegt ze maar als ik een email van je leidinggevende ontvang dan ga ik ervan uit dat het ook zo is en verwerk ik dat.
Ik ga me niet mengen in een conflict wat jij hierover hebt met je leidinggevende. Daar wil ik echt buiten blijven, ik heb het beste met je voor en dat weet je best. Ik heb aangegeven dat je 100% arbeidsgeschikt bent voor eigen werk en dat moet genoeg zijn. Maar ik weet zeker dat mijn werkgever mij hier achteraf over gaat aanvallen of dit gaat gebruiken om te bewijzen dat ik niet volledig werk. Dat conflict moet je echt zelf oplossen met je leidinggevende. Kan je dan niet aangeven bij de stand van zaken dat de werkgever zegt dat ik niet volledig werk maar dat ik dit in de praktijk wel doe? Nee, dat hoeft niet want dat staat in de email. Ik vraag of ik de email mag zien. De email zelf heb ik niet gezien maar wel haar aantekening in het systeem. Citaat: Leidinggevende (nr. 7) belt dat het in de 1e jaars evaluatie lijkt alsof betrokkene volledig aan het werk zou moeten. Werknemer redt dit niet. Houdt 34 uur p/w niet vol. Werkt nu 28 uur in eigen werk.
Maar dit klopt helemaal niet. Dat ik het niet red en 34 uur per week niet volhoud is puur een verzinsel of een foute conclusie van eerdergenoemd gesprek. Ik had al een vermoeden dat mijn eerlijkheid nog wel eens tegen me gebruikt zou worden. Ze zullen wel gedacht hebben: “Kip ik heb je” Ik hoop maar dat de deskundige van het UWV hier iets over gaat roepen.
Ik vrees dat ik ook met de bedrijfsarts niet verder kom en vraag daarom of ik de email van A. mag lezen. Dat mag en ik vraag haar de email naar mij door te sturen. Ze doet dit meteen. Als ik weer terug op kantoor ben krijg ik hevige buikpijn. We zijn nu een paar uurtjes verder maar het zakt niet af en wordt al erger. Ik ben er misselijk van en heb het gevoel dat ik zo moet overgeven. Rechtop zitten of lopen gaat moeizaam en zelfs met ademen doet het zeer. Ik neem 2 paracetamol tabletten in en hoop dat het straks wat beter gaat. Het heeft geholpen, na de lunch heb ik geen last meer. Stel je voor dat ik er nog een maagzweer aan over hou zeg, daar moet ik niet aandenken. Maar als het zo is zal ik mijn werkgever zeker aanklagen.
Woensdag, 11-07-2012
Toch nog een positief berichtje deze week. Ik heb een afspraak in het AVL en wat denk je?????????? De specialist is zo tevreden dat ik pas over 4 maanden terug hoef te komen. Oh jé, daar zal mijn werkgever niet bepaald blij mee zijn maar ik wel. Samen met Leo maken we er een feestje van.
Vrijdag, 13-07-2012
Er is post binnen van het UWV. Spannend!!! Leo heeft de brief al gelezen en ik val aan zodra ik thuis ben. Het UWV kan helaas geen deskundigenoordeel geven. Ze leggen keurig uit waarom dit niet kan en achteraf gezien is dit ook logisch. Toch ben ik blij dat ik deze bevestiging heb.
Citaat: U stelt aan ons de vraag of u 100% hersteld bent en of u als financieel vangnet moet dienen. Zoals blijkt uit de periodieke evaluatie van de bedrijfsarts acht deze u op medische gronden volledig geschikt voor uw eigen werkzaamheden. Concreet betekent dit dus dat u volledig kunt hervatten in uw eigen werk en zou er geen sprake meer kunnen zijn van een percentage ziekmelding. Ook betekent dit dat uw werkgever u uw eigen werk moet aanbieden. Een deskundigenoordeel is daarom niet nodig en ook niet mogelijk. Alleen indien er sprake is van een verschil van mening op medische gronden tussen u en/of de werkgever en de bedrijfsarts is een deskundigenoordeel mogelijk. Aangezien u en de bedrijfsarts dezelfde mening hebben, is een deskundigenoordeel niet aan de orde.
Nou, dat is dan duidelijk voor mij. Ik besluit dat ik in het gesprek van volgende week naar waarheid zal aanhouden dat ik 100% arbeidsgeschikt ben voor eigen werk. Hoe mijn werkgever dat administratief verwerkt is niet mijn probleem.
Ik heb ook gevraagd of mevrouw W. van het UWV daadwerkelijk aan mijn werkgever heeft geadviseerd om mij voor een klein deel ziek te laten staan, om mij vervolgens rond 25-03-2013 een WIA beoordeling te laten doen. Volgens het UWV is dit geen vraag die gesteld kan worden in het kader van een deskundigenoordeel. Als ik daar antwoord op wil hebben kan ik contact opnemen met de UWV telefoon werknemers met het verzoek om door die mevrouw teruggebeld te worden.
Maandag, 16-07-2012
Ik wil toch boven tafel hebben wat de mevrouw van het UWV nu precies heeft gezegd en vraag of Leo voor mij wil bellen. Hij belt het UWV en legt de situatie kort uit. Leo is veel beter door de telefoon dan ik. Er is een notitie gemaakt met de vraag of de mevrouw van het UWV ons wil terugbellen. Dat wordt óf vandaag óf morgen voor 12.30 uur. Nou, ik ben benieuwd. Inmiddels is het avond en is er geen telefoon geweest. Nou, dan morgenochtend maar afwachten.
Dinsdag, 17-07-2012
Het gedoe rondom mijn persoontje begint al aardig op een echte soap te lijken. Ik ga naar mijn werk en Leo blijft bij de telefoon om de mevrouw van het UWV te woord te staan. Helaas, net als gisteren blijft de telefoon stil. Leo belt zelf en de vriendelijke dame die hij aan de telefoon heeft gaat meteen uitzoeken waarom er niet terug gebeld is. Het duurt niet lang en dan komt de verklaring. Ik kan zien dat men er mee bezig is geweest maar ik weet niet waarom ze niet teruggebeld heeft. Leo legt uit dat het echt heel belangrijk is dat hij haar te spreken krijgt en na enig aandringen zegt de vriendelijke dame dat ze er persoonlijk voor zal zorgen dat Leo vandaag nog teruggebeld wordt.
Leo is echt goed door de telefoon en een man lijkt toch altijd iets meer invloed te kunnen uitoefenen dan een vrouw. Maar helaas, ook ’s middags wordt Leo niet teruggebeld. Gelukkig houdt Leo vol en belt hij zelf rond half 5 weer naar het UWV. Alweer zo'n vriendelijke dame gaat weer in het systeem kijken. Meneer, uw vraag is in behandeling, dat staat er echt maar meer kan ik ook niet zien. Doorverbinden met de mevrouw van het UWV lukt echter niet want zij mogen niet doorverbinden. Maar de mevrouw van het UWV heeft tot morgenochtend 11.35 uur de tijd om u terug te bellen. Als ze dit niet gedaan heeft en u belt weer dan maken we er een calamiteitenmelding van. In dat geval moet zij binnen 3 uur reageren.
We moeten dus alweer geduld hebben en tot morgen wachten. De werknemers van het UWV worden goed afgeschermd voor de buitenwereld. Zelf contact opnemen lukt niet en erheen gaan heeft ook geen zin want zonder afspraak kom je niet eens de deur door. Ik kan me zo goed voorstellen dat sommige mensen ertoe in staat zijn om iemand daar over de balie heen te trekken. Ligt het nu aan mijn achterdocht of zijn er 2 mensen die een probleem hebben? Wat een verrassing. Een kwartier nadat Leo het UWV voor de 2e keer heeft gebeld, dus rond 17.00 uur zie ik op mijn telefoon dat er een email op mijn privé adres binnenkomt.
Het is een email afkomstig van mijn leidinggevende nummer 7, tevens hoofd afdeling kwaliteit. Onderwerp: Vergadering geannuleerd: overleg beter melden en taken Marga. De email bevat verder geen tekst. Wat ontzettend laf en kinderachtig zeg. Zou men de confrontatie donderdag niet aan durven?
Woensdag, 18-07-2012
Direct bij binnenkomst op mijn werk om 08.15 uur stuur ik een email naar mijn leidinggevende nummer 7, tevens hoofd afdeling kwaliteit. Citaat: "Wat jammer dat het gesprek niet doorgaat donderdag, ik heb best wel het één en ander voorbereid. Zou je me willen vertellen waarom het gesprek niet doorgaat en wanneer het gesprek nu gepland staat? Zou je deze mail nog voor je vakantie willen beantwoorden? Hartelijke groet en alvast een fijne vakantie, Marga".
Op mijn werk gebruiken we Novell GroupWise en dat werkt goed. Zo kan ik bij de eigenschappen van het bericht precies zien hoe laat mijn bericht ontvangen is en/of hoe laat de ontvanger de mail geopend heeft. Lang leve GroupWise.
Ik zie dat de mail niet geopend wordt maar dat zegt niet dat ze hem niet gelezen heeft. Als de email vanaf huis gelezen wordt kan ik dat niet zien. Oké, dan doe ik het anders. Zolang een bericht door de ontvanger nog niet geopend is kan ik er nog van alles mee. Ik verwijder het bericht uit haar postbus en stuur hetzelfde bericht nogmaals. Dit keer stuur ik de email niet alleen naar mijn leidinggevende maar tevens cc naar alle andere genodigden voor het gesprek.
Nu wordt mijn email wel geopend en krijg ik ook een reactie. Hoewel mijn email aan leidinggevende nummer 7, tevens hoofd afdeling kwaliteit is gericht krijg ik antwoord van leidinggevende nummer 6, tevens directeur kenniscentrum ATP en HRM. Citaat: "Ik denk dat er een misverstand is. Het overleg gaat gewoon door. Mogelijk is schuiven in mijn agenda door secretariaat aanleiding geweest voor een automatisch bericht over annulering. Ik zie jou en de anderen morgen graag komen!" Ja hoor, hoe geloofwaardig kun je nog zijn? Ik heb gezien dat ik de bewuste email heb ontvangen van leidinggevende nummer 7, tevens hoofd afdeling kwaliteit terwijl de directeur zegt dat deze door het secretariaat automatisch verzonden is. Vreemd.
De klokt tikt door en Leo zit te wachten maar eindelijk gaat om 10.50 uur dan toch de telefoon. Een alweer vriendelijke mevrouw van het UWV belt en vraagt wat Leo wil weten over het deskundigen oordeel. Helemaal niets zegt hij. Wij kunnen ons helemaal vinden in de brief/antwoord van het UWV en hebben er geen vragen over.
Ik heb gevraagd om teruggebeld te worden door mevrouw W. Nou, dat kan ik hier niet zien maar mevr. W. doet alleen WIA beoordelingen. Gelukkig laat Leo zich niet zo gauw afschepen en weer doet hij zijn verhaal. Jawel hoor, het kwartje valt. Ik loop nu naar haar toe en vraag of ze u direct terugbelt.
Geloof het of niet, mevr. W. belt terug. Ze ratelt aan één stuk door en Leo kan er bijna niet tussen komen. Dan vindt hij toch een gaatje en vraagt haar of de bewering van de HRM adviseur klopt. Nee hoor, dat kan ik absoluut niet gezegd hebben, zulke adviezen geven wij niet. En als uw vrouw weer volledig werkt dan komt er niet eens een WIA keuring. Leo vertelt dat ik al een tijdje op sukkel ben en dat ik in 2008 op verzoek van de werkgever wel een WIA keuring heb ondergaan terwijl ik gewoon 100% werkte. Toen werd mij door de keuringsarts gevraagd wat ik eigenlijk kwam doen terwijl ik 100% hersteld was. Hetzelfde verhaal als nu dus.
Maar ik heb de bewering van de HRM adviseur op papier hoor. U kunt het vinden bij de aanvraag van het deskundigenoordeel. Leo heeft mevr. W. wel een kwartier aan de telefoon gehad. Er wordt nog wat heen en weer gepraat en dan zegt ze: Ja, zulke adviezen moet ik ook niet via de telefoon geven. Wat bedoelt ze hiermee? Dit riekt naar………
Een beetje wazig allemaal. Liegen ze nu allebei? Even later gaat de telefoon. Leo pakt op en het is mevrouw W. weer. Blijkbaar heeft ze ons verhaal even nagetrokken want ze heeft gebeld met mijn werkgever. Ze weet ook te vertellen dat ik morgenmiddag om 13.00 uur weer een gesprek heb. De HRM adviseur is vandaag toevallig vrij. Haar collega heeft wel iets gehoord maar weet er het fijne niet van. Dezelfde collega vertelt dat de HRM adviseur ook thuis haar email leest. De mevrouw van het UWV gaat haar nu direct mailen en zal ons een cc sturen. Nu maar hopen dat de HRM adviseur nog een beetje kan genieten van haar vrije dag.
Het cc'tje is binnen en ik moet zeggen dat mevrouw W. van het UWV woord heeft gehouden. Het is een pittige email waarin zij in duidelijke bewoording vertelt dat zij de beweerde uitspraak niet heeft gedaan. Ook staat erin dat een werkgever een herstel melding niet mag weigeren als de bedrijfsarts en de betrokkene het daarover eens zijn. Ze legt ook het beleid van het UWV uit waarin staat dat er geen WIA aanvraag in behandeling wordt genomen als de betrokkene weer volledig hersteld is.
Voor jezelf duidelijkheid scheppen over waarop je precies hoopt, vervult je van actieve en stimulerende gedachten.
2 reacties
Wat een verschrikkelijk naar verhaal. Je kan absoluut niet voor een percentage ziekgemeld blijven. Daar is genoeg informatie over te vinden op internet, onder andere bij het FNV. Zie ook deze link: https://verzuimwijzer.nl/kun-je-een-werknemer-voor-een-aantal-procenten… Veel sterkte.
Hallo Noctula,
Ik weet het maar sommige werkgevers proberen het gewoon. Veel zieke werknemers laten zich overbluffen. Zo gemeen. Inmiddels is het 2024 en ik zit sinds september vorig jaar in de IVA. Ik ben heel blij dat ik van deze werkgever verlost ben.
Groetjes, Marga.