Vervolg apotheek
Geachte apotheker,
Hierbij vraag ik uw aandacht voor het volgende. Sinds
oktober 2014 slik ik Everolimus (5 mg) en Exemestaan wegens uitgezaaide
borstkanker. Omdat ik hiervoor behandeld word in uw ziekenhuis, ben ik
verplicht Everolimus bij uw apotheek te betrekken. De eerste paar jaar verliep
dit zonder enig probleem. De afgelopen tijd leidt mijn verzoek om Everolimus
echter geregeld tot gesteggel aan de balie. Zo ook de afgelopen keer.
Nadat ik bij de controle vernomen had dat de voor mij
gouden combinatie Everolimus/Exemestaan nog steeds zijn werk doet, meldde ik
mij bij de balie van de ziekenhuisapotheek voor nieuwe medicijnen. De
apothekersassistente vertelde mij dat ik voortaan slechts 1 doosje Everolimus
meekrijg omdat het medicijn zo duur is. Na veel aandringen bleek het
uiteindelijk toch mogelijk 3 doosjes te krijgen. Onderwijl werd mij door een
andere assistente wiens advies gevraagd werd, tot 4 keer toe verteld dat het
een duur middel betreft.
Onderhand besluipt mij het gevoel dat ik dan wel blij mag
zijn dat deze medicijnen zo uitzonderlijk lang werken maar dat uw apotheek daar
juist helemaal niet gelukkig mee is. Ik ben mij zeer bewust van de
maatschappelijke discussie over de hoge kosten van medicijnen maar begrijp niet
dat ik aan de balie van uw apotheek aldoor het gevoel krijg in het defensief te
worden gedrongen. Everolimus is een duur medicijn maar is uw team zich ook
bewust dat er iets onbetaalbaars tegenover staat, te weten verlenging van mijn
leven onder redelijke omstandigheden? Op uw website lees ik dat uw apotheekteam
betrokken is. Betreft de hier genoemde betrokkenheid de patiënt of het budget
van apotheek/ziekenhuis?
Ik heb er begrip voor dat ik maximaal 3 doosjes
Everolimus meekrijg, zelfs al is de eerstvolgende controle over 5 maanden.
Tevens let ik er op dat ik geen onaangebroken doosje in huis heb als ik voor
controle moet omdat ik weet dat zo’n doosje weggegooid wordt indien de uitslag
aangeeft dat Everolimus/Exemestaan niet meer werkt. Daarom vraag ik direct na
een controle om 3 doosjes en later om 1 of 2 doosjes afhankelijk van de
controledatum.
Graag verneem ik van u of het mogelijk is in het vervolg
zonder verdere discussie aan de balie en zonder de toevoeging ‘het zijn dure
medicijnen’ al naar gelang mijn vraag 3 of 2 doosjes Everolimus mee te krijgen.
In afwachting op uw reactie,
Met vriendelijke groet,
De volgende dag ontving ik een uitgebreide e-mail van de
apotheker en ook belde hij op. Hij was erg duidelijk in zijn reactie: de
discussie over de kosten van medicijnen is er niet één die aan de balie gevoerd
hoort te worden en in het vervolg krijg ik de hoeveelheid medicijnen mee die de
specialist voorschrijft. Mijn e-mail werd als leermoment gezien en of hij deze
geanonimiseerd mocht gebruiken bij het eerstvolgende werkoverleg. Ja
natuurlijk, graag zelfs.
Na dit telefoongesprek voelde ik mij totaal uitgeput. Boosheid
vreet energie. Later op de dag kwamen tot mijn eigen verbazing de tranen. Achter
de boosheid gaat een groot verdriet schuil.
2 reacties
ik vind trouwens dat een apotheek daar helemaal niet over hoeft te worden gedicusseerd. Achter de balie of in een kamertje. Je betaalt ze toch, deze discussie voert de zorgverzekering maar met de specialist. Veel liefs, Ingrid
Zelf lag ik voor mijn voetoperatie in het ziekenhuis ,kreeg mijn tamoxifenene niet op de tijd dat ik het altijd in nam ,ook ik ben vreselijk boos geworden ,je slikt het toch niet voor je plezier !