La bureaucratie

Het skiseizoen is bijna voorbij, de drukte is over. We annuleren de laatste reserveringen. Mijn man vindt dit zonde, maar ik kan niet meer. Ik wil geen vreemden meer om me heen. Ik wil praten en bellen en huilen wanneer ik dat wil. Het geeft nog best wel gelazer. We hebben alle annuleringen gebeld en de situatie uitgelegd. Iedereen reageert met medeleven en begrip en vindt het geen enkel probleem een ander hotelletje in de buurt te boeken. De grote blauwe booking site kondigt echter strafmaatregelen aan wegens het niet nakomen van verplichtingen. Het interesseert ze geen reet wat de reden is. Ze eisen hun misgelopen commissie op. Contract is contract. Pas als we dreigen de bizar ongevoelige mailwisseling met de pubers van hun geoutsourcede helpdesk door te sturen aan de klanten, grijpt er ergens een volwassene in.

De buren hebben hun dak laten repareren, maar de muur in onze slaapkamer is inmiddels bedekt met een laag zwarte schimmel. Het regent onafgebroken. We moeten hier weg. We gooien de hond en wat kleren in de camper en rijden naar Noord Spanje. De Costa Brava blijkt verrassend leuk in het vroege voorjaar als er nog weinig andere toeristen zijn. We knappen er allebei van op. Alleen vindt mijn man dat ik wel regelmatig met het ziekenhuis moet bellen om te vragen of de testresultaten al binnen zijn. 'Oh, daar bent u weer', zegt de mevrouw van het ziekenhuis. 'Nee, u moet geduld hebben'. Na 2 weken geen bericht is de lol eraf, we gaan naar huis. 

We beginnen serieus na te denken om dan maar naar een ziekenhuis in Nederland te gaan. Mijn man neemt contact op met het Erasmus en het LUMC. Die willen eerst weten hoe het zit met onze Franse ziektekostenverzekering. Onze Franse ziektekostenverzekering wil artsenverklaringen, motivatiebrieven, beëdigde vertalingen en bankgaranties, voordat ze ook maar een behandeling in Nederland willen beginnen te overwegen. De helpdesk duwt ons in een procedure voor mensen die behandeling buiten de EU willen. Er is niet met die lui te praten, er is geen emailadres, geen direct telefoonnummer, er wordt niet teruggebeld. Mijn man soebat, smeekt en schreeuwt in de telefoon. 

Weer een paar dagen later ben ik bezig in mijn moestuin als hij naar buiten komt en zijn armen om mij heen slaat. Onze huisarts heeft een kopietje van een nieuw mdo-verslag doorgemaild. Kennelijk zijn de testresultaten vorige week al binnengekomen. Onder aan het verslag staat de aanbeveling: 4xEC +12xTaxol. Ik google het. Tering, 6 maanden chemo.

4 reacties

Wat maak je wat mee. De houding van de bookingsite ( mooi opgelost trouwens) en dan geen behandeling in Nederland   kunnen krijgen. Ik zou ook even vluchten;) en dan ....eindelijk bericht. Het begin van herstel. Ook al kost dat wat.

Toi toi, Kato

Laatst bewerkt: 22/01/2024 - 13:31