Klachten over de zorg bij kanker
Deze informatie is gecontroleerd door deskundigen.
Naar colofonBen je ontevreden over je ziekenhuis of over je behandeling? Dan kun je een klacht indienen. Dat is je recht als patiënt. Het ziekenhuis of de zorgverlener heeft de plicht om je klacht te behandelen.
Lees op deze pagina over:
- Waarover kun je een klacht indienen?
- Wat wil je bereiken met je klacht?
- Ben je naaste? Ook dan kun je een klacht indienen
- Wijs eventueel een vertegenwoordiger aan
- Hoe gaat het verder als je een klacht indient?
Waarover een klacht indienen?
Klachten kunnen over van alles gaan. Je vindt bijvoorbeeld dat de arts een fout heeft gemaakt. Of je voelt je onbeleefd of onvriendelijk behandeld. Maar klachten kunnen ook gaan over wachttijden, of over onduidelijke of beperkte informatie.
Wat wil je bereiken met je klacht?
Waar je het beste je klacht kunt indienen, hangt af van wat je wilt bereiken. Vraag je daarom eerst af wat je doel is, bijvoorbeeld: excuses, erkenning, verbetering van de kwaliteit, herstel van de behandeling of een maatregel tegen je zorgverlener.
Jouw doel bepaalt wat jij het beste met jouw klacht kunt doen. Of je de klacht alleen moet indienen bij je arts, of ook bij de leidinggevende, een geschillencommissie of tuchtcollege.
Wat je in welke situatie kunt doen lees je in de online brochure 'Je hebt een klacht over de zorg wat nu?'
Hoe je binnen jouw ziekenhuis een klacht moet indienen, lees je op de website van je ziekenhuis.
Ben je naaste? Ook dan kun je een klacht indienen
Als naaste van een patiënt mag je ook een klacht indienen. Bijvoorbeeld over de verzorging van de patiënt. Of over de manier waarop artsen met jou of je naaste omgaan. Artsen en zorgverleners moeten vragen en klachten van naasten serieus nemen. Ook als een patiënt al is overleden.
Wijs eventueel een vertegenwoordiger aan
Ben je zelf niet in staat om een klacht in te dienen, of zie je er erg tegenop? Dan kun je een vertegenwoordiger aanwijzen. Dat is iemand die namens jou handelt en de klacht indient. Meestal is dat een bekende van je.
Hoe gaat het verder als je een klacht indient?
Wat er gebeurt met je klacht, hangt af van het soort klacht dat je hebt. En wat je ermee wilt bereiken. In de online brochure brochure ‘'Je hebt een klacht over de zorg wat nu?' lees je er alles over.